علم و دانش

پنج اختراع باستانی بومیان آمریکا که در دنیای مدرن نیز استفاده می شود

عینک های برفی، پل های معلق و بازی لاکراس چه وجه مشترکی با یکدیگر دارند؟ همه آنها نوآوری هایی هستند که هزاران سال پیش توسط بومیان آمریکا ایجاد شده اند و ما هنوز هم از آنها استفاده می کنیم.

به گفته گائتانا دی جنارو، مدیر موزه ملی سرخپوستان آمریکایی اسمیتسونیان، بسیاری از خدمات  بومیان آمریکا به دنیای مدرن ما اغلب ناشناخته مانده اند. وی می گوید: وقتی مردم از بومیان صحبت می کنند، سبدهای زیبا و ظروف سفالی پر نقش و نگار به ذهن شان خطور می کند. در حالی که بومیان از علم و دانش نیز بهره می بردند.  

طی هزاران سال، بومیان آمریکا دانش پزشکی خود را با استفاده از حیوانات و منابع طبیعی توسعه دادند. بسیاری از این نوآوری‌ ها امروز نیز استفاده می شوند. 

عینک برفی

عینک های برفی توسط سرخپوستان اینویت و یوپیک، بومیان قطب شمال که در آلاسکای امروزی زندگی می کردند، اختراع شدند. این عینک‌ ها اغلب از چوب، استخوان‌ نهنگ و عاج شیر دریایی ساخته شده ‌اند. به خوبی روی چشمان قرار می گیرند و شکاف هایی دارند که میزان تابش خیره کننده به چشم ها را کاهش می دهد. این شکاف ها به بومیان اجازه می داد بینایی خود را در حین شکار و حرکت در شرایط آب و هوایی خطرناک قطب و برف کوری (ناشی از انعکاس اشعه UV از یخ و برف) حفظ کنند. 

کایاک

کایاک اختراع دیگری است که به مردم بومی قطب شمال نسبت داده می شود. بومیان از چوب و استخوان های حیوانات بزرگ برای تراشیدن یک قایق باریک با سوراخی به اندازه کافی بزرگ برای قرار گرفتن یک نفر در داخل آن استفاده می کردند. بومیان کایاک ها را با پوست آبزیانی مانند شیر دریایی یا فوک می پوشاندند که به دلیل داشتن غدد چربی، به طور طبیعی ضد آب و ضد باد هستند. 

هزاران سال است که از کایاک برای عبور از آبراه ها استفاده می شود. در حالی که مواد اولیه تغییر کرده اند، طراحی آنها ثابت مانده است. امروزه، کایاک سواری یکی از رشته های المپیک تابستانی است و میلیون ها نفر در سراسر جهان از آن لذت می برند.

 

لاکراس 

 در اصل با نام استیکبال شناخته می شد – قدیمی ترین ورزش تیمی آمریکا در نظر گرفته می شود.

دیگانارو می گوید: این ورزش از قبیله Haudenosaunee، که در شمال نیویورک و کانادا مستقر می باشند، منشا گرفته است و در ابتدا با راکت های چوبی و توپ های ساخته شده از پوست گوزن پر شده با خز انجام می شد.

در سال 1625، ژان دو بریبوف، یک مبلغ مذهبی یسوعی، شاهد بازی استیکبال توسط مردم بومی بود و گمان می‌ رود که اولین کسی باشد که این ورزش را مستند کرده و نام آن را لاکراس گذاشته است.

هاموک یا ننو

دیگانارو گفت کلمه هاموک از کلمه هاماکا در زبان آراواک گرفته شده است.

مدت ها قبل از اینکه اروپایی ها با این مفهوم آشنا شوند، بومیان تاینو (مردمان آمریکای مرکزی و کارائیب) ننو را اختراع کردند. کریستف کلمب، در یکی از مقالات خود به تورهایی که بین دو ستون یا درک آویزان بودند اشاره کرد و از آنها به عنوان تخت های قابل حمل نام برد. 

دیگانارو می گوید: ننو، بومیان را در شب های مرطوب کارائیب خنک نگه می داشت و از آنها در برابر مارها محافظت می کرد. 

پل معلق

پل معلق یک شاهکار مهندسی است که از اینکاها سرچشمه می گیرد. بومیان با استفاده از علف ها و گیاهان و موی لاما و آلپاکا، پل های معلقی می بافتند که می توانستند 100 فوت عرض داشته باشند. این پل ها همچنین در برابر وزن سنگین و بادهای شدید کاملا مقاوم بودند. 

 روش ساخت این پل ها، در ساخت معروف ترین پل های معلق جهان مانند پل گلدن گیت، استفاده شده است. 

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید