مقالاتمقالات پزشکی

نگرانی پزشکان از افزایش سرعت پیر شدن جوانان و خطر ابتلا به سرطان زودرس 

پزشکان معتقدند که جوانان امروز با سرعت بیشتریپیر می‌شوند و این می‌تواند خطر بروز سرطان‌ های زودرس را افزایش دهد. مطالعه ای که جدیدا انجام شد نشان داد که “انواع متعدد سرطان” در میان بزرگسالان در آمریکا و سراسر جهان “رو به افزایش” است.

مطالعه سن بیولوژیکی می ‌تواند تحت تأثیر عواملی مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی، بهداشت روانی و تنش ‌های محیطی قرار بگیرد. افراد متولد بعد از سال 1965 نسبت به افراد متولد بین سال ‌های 1950 تا 1954 حدود 17 درصد بیشتر در معرض پیری زودرس قرار دارند که این امر آن‌ها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواعی از سرطان مانند ریه، گوارشی و رحم قرار می ‌دهد.پزشکان درباره نتایج این مطالعه ابراز نگرانی کرده و عوامل تنش، افسردگی، استرس مزمن و اضطراب را در جوانان امروزی عامل خطرساز می ‌دانند.

در همین حال دکتر آلیسون اقیان، پزشک سرطان ‌شناس در مرکز پزشکی نیویورک و استاد پزشکی در مرکز پزشکی ویل کرنل بیان داشت که غذا  نیز ممکن است عامل مهمی باشد. محققان دیگری نیز در گذشته به عادات غذایی اشاره کرده بودند که می ‌توانند باعث تغییراتی در باکتری ‌های زنده درون روده شوند. محققان همچنین افزایش چاقی ناشی از مصرف بیشتر غذاهای فرآوری شده را یک دلیل احتمالی برای افزایش میزان سرطان در میان جوانان دانسته ‌اند.دکتر اقیان تأکید کرد که برای شناسایی ارتباط علت و معلولی، باید تحقیق بیشتری انجام شود. او توصیه کرد برای کاهش خطر سرطان زودهنگام، باید از ” روتین زندگی سالم پیروی کرد.”

جوانان باید با پزشکان خود در مورد سابقه پزشکی خانوادگی‌شان صحبت کنند تا احتمال رسیدن به درمان سریع‌ تر افزایش یابد. الا زاگاستی تاکید کرد که البته همه چیز تیره و تار هم نیست و اکثر مردم سرطان نمی گیرند. بر اساس جامعه سرطان آمریکا، هر سال حدود 80000 بزرگسال میان سنین 20 تا 39 سالگی در آمریکا سرطان می گیرند و حدود 9000 نفر هم سالانه بر اثر آن می‌ میرند. بسیاری از محققان معتقدند که تغییرات اقلیمی هم می‌تواند یک عامل مهم در افزایش خطر سرطان در میان جوانان باشد. برخی از مکانیسم‌ های احتمالی مانند آلودگی هوا، افزایش دمای بدن، افزایش استرس اکسیداتیو و تغییرات در میکروبیوم بدن می تواند در روند ابتلا به سرطات تاثیر گذار باشند. اما هنوز نیاز به بررسی بیشتر برای درک دقیق این ارتباط وجود دارد.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید