علم و دانش

دانشمندان فواید پنهان پلک زدن را فاش کردند

مطالعه جدید  پژوهشگران دانشگاه روچستر در نیویورک نشان می دهد پلک زدن نه تنها چشمان ما را مرطوب نگه می دارد، بلکه نقش کلیدی در پردازش اطلاعات بصری دارد.

محققانی که به دنبال درک بیشتر در مورد عمل معمولی پلک زدن هستند – چیزی که ما 3 تا 8 درصد از ساعات بیداری خود را صرف آن می کنیم – دریافتند که پلک زدن اطلاعاتی را در مورد تصویر کلی یک صحنه بصری در اختیار مغز قرار می دهد.

آنان حرکات چشم ناظران انسانی را ردیابی کردند و داده ها را با مدل های کامپیوتری و تجزیه و تحلیل طیفی ترکیب کردند – که شامل فرکانس های مختلف در محرک های بینایی است. این به تیم اجازه داد تا بررسی کنند چگونه پلک زدن بر چیزی که چشم ها می بیند، تأثیر می گذارد.

محققان میزان حساسیت انسان ها را در درک انواع مختلف محرک ها، مانند الگوهایی در سطوح مختلف جزئیات، اندازه گیری کردند. آنها دریافتند وقتی مردم پلک می زنند، بهتر متوجه الگوهای بزرگ و به تدریج در حال تغییر می شوند. به عبارت دیگر، پلک زدن به ما امکان می دهد اطلاعاتی را در مورد آنچه که به آن نگاه می کنیم جمع آوری کنیم تا تصویر بزرگتری ایجاد کنیم.

وقتی پلک می زنیم، حرکت سریع پلک، الگوهای نوری را که در تحریک شبکیه موثر است، تغییر می دهد و در مقایسه با زمانی که چشمان ما باز هستند و روی یک نقطه خاص متمرکز شده اند، سیگنال بصری متفاوتی برای مغز ما ایجاد می کند. 

این یافته‌ها شواهد دیگری هستند مبنی بر اینکه پلک زدن صرفا مکانیزمی برای مرطوب و سالم نگه داشتن چشم‌ های ما نیست. در عوض، پلک زدن یک مرحله مهم جمع آوری اطلاعات است که به پردازش بصری کمک می کند. 

یافته های کامل این مطالعه در مجله با دسترسی باز تاخیری Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید