مقالاتمقالات اقتصادی

پیامدهای منفی مالیات بر سود سرمایه

مالیات بر سود سرمایه به مالیاتی گفته می ‌شود که بر افزایش ارزش دارایی‌ های سرمایه‌ ای مانند سهام، اوراق قرضه و املاک و مستغلات تعلق می ‌گیرد. به عبارت دیگر وقتی شخصی دارایی خود را می ‌فروشد و سود حاصل از فروش آن بیشتر از هزینه اولیه خرید باشد، مالیاتی بر مبلغ سود حاصله وضع می‌شود.

افزایش نرخ مالیات بر سود سرمایه چه کسانی راتحت تاثیر قرار می دهد؟

دکتر شوکایف می ‌گوید استارتاپ ‌ها بیشترین تاثیر را از این تغییرات مالیاتی خواهند دید، چرا که این نوع شرکت ‌ها در کانادا به سرمایه ‌گذاری مالی دسترسی کمی دارند.او اضافه می ‌کند کمبود منابع مالی باعث می‌ شود تا این شرکت‌ ها نتوانند حقوق خوبی به کارکنان خود بپردازند، چرا که «هنوز رشد کافی را نداشته‌اند. ایشان می ‌گوید: «به جای پرداخت حقوق بالا، استارتاپ‌ها معمولاً سهام شرکت را به کارکنان می‌ دهند که در آینده ارزش خواهد گرفت.» اگر ارزش سهام افزایش یابد، کارکنان باید برای فروش آنها مالیات بر سود سرمایه بپردازند.ایشان معتقد است این تغییرات مالیاتی تاثیر منفی بر رقابت استارتاپ ‌های کانادایی در حوزه فناوری خواهد گذاشت.

دکتر شوکایف معتقد است این سیاست جدید مالیاتی تاثیرات زیادی بر افزایش تورم و هزینه زندگی خواهد داشت.او می‌گوید: به عنوان مثال اگر مالیات کمی بیشتر شود، هزینه نیروی کار نیز افزایش پیدا می‌ کند. در نتیجه این تغییرات فقط منجر به افزایش مالیات بر شرکت ‌ها می‌شود.این تغییرات تاثیر منفی بر بازار اجاره مسکن خواهد داشت و تعداد کمتری تمایل به خرید ملک دوم به عنوان سرمایه ‌گذاری خواهند داشت.این تغییرات مالیاتی موجب ضعف کانادا در مقایسه با دیگر کشورها و تاثیر منفی بر نوآوری و رشد اقتصادی خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد که این تغییرات مالیاتی به ویژه استارتاپ ‌ها و شرکت ‌های فناوری را تحت تاثیر قرار می ‌دهد و ممکن است منجر به مهاجرت مهندسین و متخصصان به کشورهای دیگر شود. به گفته او این مساله می ‌تواند تلاش کانادا برای تبدیل به یک اقتصاد مبتنی بر دانش را تهدید کند.

دکتر شوکایف تاکید می‌کند مالیات‌ گذاری باید به گونه ‌ای باشد که هم نیازهای مالی دولت را تامین کند و هم موجب تشویق سرمایه‌گذاری و کسب ‌و کار شود.وی بر این باور است که افزایش مالیات‌ ها تمایل به سرمایه‌ گذاری و ریسک‌ پذیری را کاهش خواهد داد. همچنین ممکن است باعث فرار سرمایه و متخصصان به کشورهای دیگر شود.

دکتر شوکایف در ادامه تحلیل خود معتقد است که تاثیرات منفی این تغییرات مالیاتی را می‌ توان با اقدامات زیر کاهش داد:

اعطای اعتبارات و کمک‌های مالی بیشتر به شرکت ‌های کوچک و استارتآپ ‌ها

کاهش مالیات بر ارزش افزوده 

تخفیفات مالیاتی ویژه برای شرکت‌هایی که سرمایه را جذب می ‌کنند

حمایت بیشتراز تحقیق و توسعه و فعالیت‌ های نوآورانه

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید