علم و دانش

آیا انقلاب هوش مصنوعی شغل شما را تهدید می کند؟  

چه کسانی در معرض خطر از دست دادن شغل در اثر انقلاب هوش مصنوعی هستند؟ کارگران یا کارمندان؟ 

افرادی که کمترین دستمزد را دریافت می‌ کنند، 14 برابر بیشتر احتمال دارد که با بالاترین دستمزدها جایگزین هوش مصنوعی شوند. مشاغل انسانی شامل کارهای تکراری و قابل پیش بینی که می توانند اتوماتیک یا خودکار شوند در معرض بیشترین خطر قرار دارند. از جمله کارهای خط مونتاژ، وارد کردن داده های اولیه و برخی از جنبه های حسابداری.

تحلیلگران مالی و بیمه ‌گران به دلیل توانایی هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده‌ ها و دسترسی به دانش ذخیره‌ شده نیز در معرض خطر هستند.

بر اساس پیش بینی ها هوش مصنوعی پیشرفته جایگزین مشاغل تخصصی در زمینه مهندسی، حقوق، حسابداری و غیره می شود. 

مارتین مولیادی، دکترای حسابداری و استاد حسابداری در دانشکده بازرگانی دانشگاه شناندوا هشدار می ‌دهد که مشاغل دفتری و حسابداری به دلیل اتوماسیون ورودی داده‌ ها و گزارش‌ دهی اولیه کاهش شدیدی خواهد داشت.

پیر زلینی، بنیانگذار Implement AI، پیش بینی کرد که Call Center یا مراکز تماس، اساسا تا پنج سال دیگر از بین خواهند رفت. او می گوید: هوش مصنوعی بهره ‌وری را افزایش می ‌دهد و فناوری به مرور زمان برای انجام وظایف توانمندتر می ‌شود. 

توماس رولت، استاد جامعه شناسی و رهبری سازمانی در دانشگاه کمبریج گفت: یک مقاله علمی در سال 2023 نشان می دهد که ریاضیدانان، تحلیلگران مالی و نویسندگان بیشتر در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی هستند.

البته بایستی به یاد داشته باشید که اگرچه هوش مصنوعی ممکن است نیاز به برخی مشاغل را کاهش دهد، اما فرصت ‌های جدیدی را نیز باز می ‌کند. برای مثال انتظار می رود اشتغال در زمینه علم داده و تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به سرعت گسترش یابد. 

در حالی که هوش مصنوعی می تواند برای برخی از وظایف کدنویسی استفاده شود، اما نقش برنامه نویس به جای کاهش یافتن، در حال تکامل است. برنامه ‌نویسان برای طراحی، نظارت و اصلاح سیستم‌ های هوش مصنوعی مورد نیاز هستند و تخصص آنها در حل مشکلات پیچیده، نوآوری و اطمینان از همسویی برنامه ‌های هوش مصنوعی با استانداردهای اخلاقی و نیازهای انسانی بسیار مهم است. در آینده برنامه نویسان در کنار هوش مصنوعی کار می کنند و از آن به عنوان ابزاری برای افزایش بهره وری و خلاقیت استفاده می کنند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید