علم و دانش

دانشمندان آمریکایی در حال ساخت قرص ورزش! 

یک قرص جدید می ‌تواند با تقلید از تمرینات فیزیکی، فواید مشابه ورزش از جمله رشد و عملکرد عضلانی را ارائه دهد و به طور بالقوه چاقی مفرط و آتروفی عضلانی را درمان کند. 

این دارو همچنین می تواند از بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند زوال عقل، نارسایی قلبی و کاهش عملکرد کلیه جلوگیری کند.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن، ترکیبی به نام SLU-PP-332 ساخته اند که پروتئین‌ های معروف به گیرنده‌ های مرتبط با استروژن (ERR) را که توسط ورزش ایجاد می شوند، فعال می‌ کند. 

پروفسور بها الجندی، استاد بیهوشی در دانشگاه واشنگتن و محقق اصلی این پروژه، گفت: همه می ‌دانند که ورزش برای بدن و ذهن بسیار مفید است، اما همه نمی ‌توانند ورزش کنند. برخورداری از فواید ورزش با مصرف یک قرص می تواند برای سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های خاص مفید باشد. این می‌ تواند منجر به توسعه روش‌ های درمانی برای برخی از چالش ‌برانگیزترین بیماری‌ هایی شود که امروزه با آن‌ ها مواجه هستیم، مانند بیماری‌های عصبی و نارسایی قلبی.

الجندی افزود: من جایگزین ورزش و تحرک فیزیکی را تبلیغ نمی‌ کنم، اما بسیاری از افراد مانند خودم تنبل هستند و ورزش کردن را دوست ندارند یا همیشه مشغول هستند، بنابراین می‌ توانند از این داروها بهره ببرند. دیدن افراد، به ویژه کودکانی که نمی توانند حرکت کنند و از دیستروفی عضلانی و سایر بیماری های وحشتناک رنج می برند، همیشه برای من دلخراش بوده است. البته صد درصد مطمئن نیستم که این می تواند درمانی برای این بیماری ها باشد، اما حداقل می تواند به برخی افراد کمک کند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

محققان این قرص ها را روی موش ها آزمایش کرده و دریافتند که آنها نوعی فیبر عضلانی مقاوم در برابر خستگی را افزایش می دهند و در عین حال استقامت حیوانات را هنگام دویدن روی تردمیل بهبود می بخشند.

همچنین به نظر می رسد که این قرص ها با فرآیندهای مخربی که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل رخ می دهد، مقابله می کنند.

ورزش، متابولیسم و رشد سلول های عضلانی را افزایش می دهد و عملکرد عضلات را بهبود می بخشد. دارویی که این اثرات را تقلید کند می تواند با آتروفی و ضعف عضلانی در سنین سالمندی مقابله کند. 

پروفسور الجندی گفت: قرص جدید ممکن است بتواند از اثرات داروهای دیگر، از جمله داروهای کاهش وزن جدید Wegovy و Ozempic که باعث از دست دادن عضلات و همچنین از دست دادن چربی می شود، جلوگیری کند. 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید