علم و دانش

کشف علت چهار حساسیت عمده دوران کودکی توسط پژوهشگران بریتیش کلمبیایی

 

آیا یک عامل می تواند زمینه ساز چهار مورد از شایع ترین آلرژی های دوران کودکی باشد؟ پاسخ این سوال بر اساس مطالعه جدید محققان UBC (دانشگاه بریتیش کلمبیا) مثبت است. 

این تحقیق که در نشریه Nature Communications منتشر شده است، ارتباط بین میکروبیوم نامتعادل روده – یعنی باکتری های ساکن در سیستم گوارش ما – و اگزما، آسم، آلرژی های غذایی و تب یونجه را نشان داد.

دکتر استوارت توروی که هدایت این پژوهش را به عهده داشت، می گوید: کاری که ما انجام دادیم این بود که همه این بیماری های آلرژیک را که ممکن است در ظاهر کاملا متفاوت به نظر برسد، مطالعه کردیم. آنچه از طریق تحقیقات نشان داده ایم، این است که همه این بیماری ها یک علت مشترک دارند. سیستم ایمنی کودکان گیج شده است و به نظر می رسد باکتری ها عامل این چهار نوع حساسیت می باشند. 

این کشف بخشی از مطالعه تحت عنوان CHILD Cohort Study است، که به مدت 15 سال در حال انجام است و هزاران کودک از ونکوور، ادمونتون، وینیپگ و تورنتو در آن شرکت دارند.

محققان ارزیابی‌های بالینی 1115 کودک را که از بدو تولد تا پنج سالگی ردیابی شده بودند، بررسی کردند – حدود نیمی از آنها با یک یا چند بیماری آلرژیک تشخیص داده شدند. آنها سپس باکتری‌ های سیستم گوارشی را که از طریق نمونه‌ های مدفوع جمع‌ آوری شده بود، مورد بررسی قرار دادند که نشان داد یک عامل باکتریایی مشترک با ایجاد چهار بیماری آلرژیک در سن پنج سالگی مرتبط است.

محققان می گویند عوامل متعددی وجود دارد که در نحوه رشد میکروبیوم روده نوزاد نقش دارند، از آنچه می خورند تا نحوه زایمان و همچنین قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک ها.

توروی می گوید: کودکانی که در سال اول زندگی خود تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار می گیرند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات آلرژیک هستند، در حالی که نوزادانی که در شش ماه اول زندگی خود با شیر مادر تغذیه می شوند، کمتر به این اختلالات مبتلا می شوند. این تحقیق می تواند سرنخ های مهمی برای درمان های آینده برای پیشگیری یا کاهش اثرات آلرژی داشته باشد.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید