علم و دانش

آیا واقعا سگ ها از گرگ ها می آیند؟

داستان پیوندهای اجدادی سگ و گرگ یکی از هیجان انگیزترین حماسه های تکاملی در تاریخ بشریت است. پیشرفت ‌های اخیر در زمینه ژنتیک می ‌تواند به ما کمک کند تا تاریخ به هم پیوسته حیوانات خانگی وفادارمان و شکارچیان مغرور را ترسیم کنیم.
از زمان تئوری تکامل چارلز داروین، می ‌دانیم که یک سری تغییرات فنوتیپی (یعنی ویژگی‌های فیزیکی قابل مشاهده) را می‌توان در حیواناتی که تحت فرآیند اهلی‌ سازی قرار می‌ گیرند، مشاهده کرد. در طول هزاره ‌ها، سگ‌ های خانگی با پوزه ‌های کوتاه‌تر و دندان‌ های کوچک ‌تر و همچنین اسکلت کوچک ‌تر تکامل یافته ‌اند.
به لطف پیشرفت‌ های بزرگ در ژنتیک در سال ‌های اخیر، بسیاری از مطالعات روی DNA باستانی می‌ تواند به دیرینه ‌شناسان کمک کند تا منشأ اسرارآمیز اولین سگ را پیدا کنند. نمونه ‌های DNA از سگ ‌های باستانی و مدرن از هر قاره ‌ای گرفته شده و تجزیه و تحلیل شده اند. این روش همچنین این مزیت را دارد که به جای اسکلت های کامل و کاملا حفظ شده، فقط به قطعات استخوان تکیه می کند.
در حالی که اکثر این تحقیقات بر روی DNA میتوکندری متمرکز است، تعداد انگشت شماری از مطالعات به ژنوم کامل (یعنی کروموزوم های به ارث رسیده از مادر و پدر) نیز می پردازند. این نتایج به ترسیم تاریخچه فیلوژنتیک کلی سگ ‌ها کمک می‌ کند. جای تعجب نیست که چنین تجزیه و تحلیل هایی یک تاریخچه جمعیتی و فیلوژنتیکی بسیار پیچیده گرگ خاکستری را در طول اعصار نشان می دهد. به طور خاص، آنها نشان می دهند که جمعیت لوپین در پارینه سنگی قادر به انطباق با جغرافیای متغیر ناشی از خبندان های پی در پی در اوراسیا و همچنین حضور انسان بوده است.
اکنون تخمین زده می شود که تقسیم جمعیت به چندین خط مجزا از گرگ های مدرن اوراسیا، تقریبا 40000 تا 20000 سال پیش رخ داده است.
اما وقتی این سوال را در نظر می گیریم که سگ های خانگی چگونه ظاهر شدند، محققان موفق شده ‌اند مشخص کنند که سگ‌های آسیای شرقی نسبت به سایرین از نظر ژنتیکی بسیار متنوع ‌تر هستند. این مدل ممکن است نشان دهد که سگ ها برای اولین بار در این منطقه به دنبال واگرایی بین گرگ خاکستری و سگ خانگی در حدود 33000 سال پیش ظاهر شدند. با این حال، یک مطالعه در سال 2013 ادعا می ‌کند که اروپا مکان محتمل ‌تری برای اهلی ‌سازی بوده و فرآیند اهلی‌ سازی در حدود 32000 تا 19000 سال پیش رخ داده است.
در پاسخ به این سوال که آیا سگ‌ ها از گرگ ‌ها نشأت می‌ گیرند؟، واقعا می‌ توان گفت که اینطور است. تحقیقات نشان داده سگ‌های مدرن، صرف نظر از تنوع شان، همگی از یک سلسله منقرض شده از گرگ‌ های ماقبل تاریخ سرچشمه می ‌گیرند.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید