مقالاتمقالات اجتماعی

علت تغییر چشمگیر افکار عمومی کانادا در مورد تعداد مهاجران چیست؟ 

 

 

تابستان 2023 نقطه عطف بزرگی برای کانادا بود. جمعیت این کشور برای اولین بار در تاریخ نه چندان کهن آن به 40 میلیون نفر رسید. در همان سال، جمعیت کشور 2.7 درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش سالانه محسوب می شود. مهاجرت موقت و دائم،  96 درصد از این رشد جمعیت را به خود اختصاص دادند. 

در طول چندین دهه گذشته نگرش کانادایی ها نسبت به مهاجران بیشتر مثبت بوده است تا منفی. برای مثال در سال 2019 کانادا به عنوان یکی از قطب های اصلی پذیرش مهاجر در نظر گرفته می شد. 

اما چیزی در سال 2023 تغییر کرد! 

دولت فدرال، چند ماه پس از رسیدن به این جمعیت بی سابقه، برنامه خود برای پذیرش 485 هزار مقیم دائم در سال 2024 و 500 هزار نفر در هر یک از سال های 2025 و 2026 را منتشر کرد. 

این برنامه بلندپروازانه باعث شد افکار عمومی تغییر کند، به نحوی که هم اکنون نیمی از کانادایی ها یعنی 51 درصد، تعداد مهاجران را بیش از حد ارزیابی می کنند، در حالی که 44 درصد موافق سطح فعلی می باشند. همانطور که می بینید شکاف بین جناح های مخالف و موافق از 42 درصد به تنها 7 درصد کاهش یافته است. 

چه دلایلی در پس این تغییر رویکرد وجود دارد؟

نگرانی از بحران مسکن، یکی از دلایل عمده است. این باور که سطوح مهاجرت بسیار در کمبود مسکن مقرون به صرفه نقش دارد، وجود دارد.  

اخیرا پوشش رسانه ‌ای زیادی در مورد بحران مسکن و بیش از حد بودن تعداد دانشجویان بین المللی، منتشر شده است که می تواند در تغییر نگرش برخی کانادایی ها نسبت به سطوح مهاجرت موثر بوده باشد.  در حالی که در کنار افزایش یکباره و قابل توجه تعداد مقیمان موقت و دائم، عوامل بیشمار دیگری، از جمله قوانین زونینگ (منطقه بندی شهرداری) و تمایل سازندگان به ساخت برج های لوکس و گرانقیمت، برای چندین دهه در ایجاد بحران مسکن مقرون به صرفه نقش داشتند. 

طبق یک نظرسنجی جدید، سطوح بالای مهاجرت که به طور سنتی از حمایت احزاب مختلف کانادا برخوردار بوده است، به میزان چشمگیری حمایت عمومی را از دست داده است. 

این نظرسنجی که توسط Legger انجام شده است، در زمانی انجام می شود که نگرانی های گسترده ای در مورد تاثیر سطوح بالای مهاجرت بر هزینه های مسکن وجود دارد. 39 درصد از کسانی که معتقدند مهاجرت بیش از حد در کانادا وجود دارد، معتقدند تازه واردین وضعیت مسکن را بدتر می کنند. 

در مقابل، حامیان مهاجرت بیشتر می گویند اقتصاد کانادا برای پر کردن مشاغل خالی به مهاجران نیازمند است. بخصوص اگر نیروی کار مورد نیاز توسط دانشجویان بین المللی که حاضرند برای تامین مخارج زندگی در کانادا با حداقل حقوق کار کنند، تامین شود. 

نکته جالب اینکه ترس از تغییر بافت جمعیتی کانادا توسط مهاجران به طور گسترده وجود ندارد. در واقع فقط 10 درصد از مخالفان مهاجرت بیش از حد، نگران در اقلیت قرار گرفتن اتباع کانادایی در کشور خودشان می باشند. ضمن اینکه تنها 8 درصد از ایشان می گویند مهاجران جدید به ارزش های کانادایی پایبند نیستند؛ 4 درصد تازه واردین را در افزایش جرم و جنایت مقصر می دانند و بالاخره 18 درصد نگران از دست دادن فرصت های شغلی به تازه واردین می باشند. 

***

اگر بپذیریم که تعداد دانشجویان بین المللی در کانادا بیش از حد بالا می باشد، چه کسی در ایجاد بحران مقصر است؟ 

با توجه به بالاتر بودن شهریه تحصیلی برای دانشجویان خارجی، حتی اگر موسسات آموزش عالی کانادا (کالج ها یا دانشگاه ها) را به سودجویی و کسب درآمد بیشتر از طریق جذب دانشجویان بین المللی متهم کنیم، واقعیت این است که هیچ یک از دانشجویان بدون ویزای تحصیلی که صرفا توسط دولت فدرال صادر می شود، قادر به ورود به کشور نبودند. هرچند اتاوا تلاش کرده است، دولت های استانی و موسسات آموزش عالی را مقصر جلوه بدهد. 

دولت فدرال بایستی با توجه به کمبود زیرساخت ها و مسکن مقرون به صرفه، سیاست های مهاجرتی خود را مورد بازنگری قرار بدهد و رویکرد کانادایی ها به مهاجران و مهاجرت را بار دیگر مثبت نماید. اگر کانادایی ها همچنان مهاجران را مقصر بحران فعلی بدانند، به تدریج نگرش آنها نسبت به خود مهاجران – و نه سطح مهاجرت – ممکن است سخت تر شود. 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید