علم و دانشمقالات پزشکی

کاهش خطر بیماری های قلبی با آواکادو

آووکادو یکی از محبوب‌ترین غذاهای دنیاست. این میوه خوشمزه (بله، از نظر دسته‌بندی علمی یک میوه است!) از آمریکای لاتین  گرفته تا سرتاسر جهان، از گواکاموله تا تاکو، سوشی، همبرگر، سالاد و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آووکادو نه تنها لذیذ است، بلکه بسیار سالم نیز هست. در واقع مطالعه تازه‌ای که توسط انجمن قلب آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد این میوه سبز می‌تواند برای قلب و سلامت شما نیز مهم باشد. طبق این مطالعه، مصرف آووکادو می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته مغزی و آنژین را تا ۲۶ درصد کاهش دهد. علت این اثر، وجود چربی‌های سالم و مونونساتورات در آووکادو است که سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهند.

مصرف آووکادو با کاهش خطر بیماری قلبی همراه است 

یک مطالعه به بررسی ارتباط مصرف آووکادو با خطر کلی بیماری‌های عروق کرونری (CVD) ، بیماری قلبی کرونری (CHD) و سکته مغزی پرداخته است. 

برای این مطالعه از داده‌های دو پژوهش طولانی مدت به نام‌های مطالعه بیمارستانی پرستاران (از سال ۱۹۷۶) و مطالعه پیروی از حرفه‌ای‌های بهداشت (از سال ۱۹۸۶) استفاده شده است. به طور دقیق تر مطالعه بیمارستانی پرستاران (NHS) که از سال 1976 آغاز شده و شامل بیش از 121,000 پرستار زن بین سنین 30 تا 55 سال می‌شد. همچنین مطالعه بررسی حرفه‌ای‌های بهداشت (HPFS) که از سال 1986 آغاز شد شامل بیش از 51,000 متخصص بهداشت مرد بین سنین 40 تا 75 سال بود. شرکت‌کنندگان این مطالعه‌ها، سابقه‌ای از بیماری قلب کرونری نداشتند.

مطالعه نشان داده است که مصرف روزانه یک تکه آووکادو، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا 30 درصد کاهش می‌دهد. همچنین مصرف روزانه یک تکه آووکادو، خطر ابتلا به بیماری قلب کرونری را 23 درصد و خطر ابتلا به سکته مغزی را 36 درصد کاهش می‌دهد. این آمار نسبت به افرادی است که هیچ آووکادو مصرف نمی‌کردند.

نتایج با تطبیق عوامل خطر قلبی مانند نژاد، سن، سیگار کشیدن، میزان الکل، فعالیت بدنی و بیماری‌های خانوادگی مطرح شد. میزان خطر بیماری‌های قلبی عروقی 16 درصد در میان افرادی که دو بار یا بیشتر در هفته آووکادو مصرف می‌کردند، کمتر بود. همچنین با افزایش میزان مصرف آووکادو به میزان یک چهارم در روز، خطر بیماری قلبی 20 درصد کاهش می یافت.

چرا آووکادو؟

پژوهشگران متوجه شدند افرادی که بیشتر آووکادو مصرف می‌کردند، میزان بالاتری فیبر غذایی، پتاسیم و اسیدهای چرب غیراشباع دریافت می‌کنند که دارای تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب هستند. آووکادو غنی از ویتامین C، E و K است که برای حفظ سلامت قلب بسیار مهمند. پژوهشگران بر این باورند که دلیل کاهش خطر بیماری قلبی با مصرف آووکادو، وجود اسید اولئیک در آن است که باعث کاهش سطح کلسترول می شود. همچنین آووکادو غنی از فیبر و فاقد چربی‌های اشباع شده است که می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد.

مزایای بهداشتی آووکادو

علاوه بر مزایای احتمالی برای قلب، آووکادو منابع متعدد سلامتی دیگری هم دارد. می‌تواند در کاهش کلسترول و ریسک دیابت نوع ۲ کمک کند. همچنین غنی از فیبر، ویتامین‌ها و پتاسیم است که برای سلامتی کلی مفیدند.

خلاصه

این مطالعه جدید شواهد بیشتری در زمینه ارتباط منفی مصرف آووکادو و بیماری قلبی فراهم کرد. آووکادو غذایی غنی و اضافه کردنش به رژیم غذایی می‌تواند مزایای سلامتی فراوانی داشته باشد.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید