مقالاتمقالات پزشکی

مقدار مصرف الکل در طول دهه های مختلف زندگی چقدر است؟

اگر فکر می‌کنید در شصت سالگی می‌توانید مثل یک نفر بیست ساله الکل مصرف کنید، بهتر است دوباره فکر کنید. دلایلی وجود دارد که نشان می دهد مصرف الکل باید با پیر شدن فرد تغییر کند. معتاد شدن به الکل معمولاً با نوجوانان و دانشجویانی که به طور حرفه‌ای الکل می‌نوشند مرتبط بوده است، اما در دهه‌ی اخیر تغییری عجیب مشاهده شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرد در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ تعداد مرگ‌ومیرهای مرتبط با الکل بیش از ۱۷۸ هزار مورد بود که از تمام مرگ‌های ناشی از مواد مخدر نیز بیشتر بود. ۳۸ درصد این موارد مربوط به افراد بالای ۶۵ سال بود.

پروفسور دبی شاوکراس از دانشگاه کینگز کالج لندن می‌گوید در بریتانیا نیز روند مشابه‌ای دیده می‌شود و مخصوصاً مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری کبد الکلی در میان زنان در گروه سنی ۵۰ تا ۷۴ سال افزایش یافته است. در این دوره متابولیسم الکل کمی کندتر می‌شود. حدود ۲۰ درصد بیشتر طول می‌کشد تا الکل از بدن خارج شود. به همین علت حساسیت بدن به الکل افزایش پیدا می‌کند.

سی سالگی

توانایی بدن در تحمل الکل در دهه‌ی سی هنوز معقول است، اما در این دوره اکثر افراد شروع به تشکیل خانواده می‌کنند. میانگین سنی که مادران و پدران اولین فرزند خود را به دنیا می‌آورند به ترتیب ۳۰ و ۳۳ سال اعلام شده است. اما کمتر کسی می‌داند الکل چقدر می‌تواند بر باروری تاثیر بگذارد. الکل می‌تواند سطح هورمون‌های جنسی را دگرگون کند و باعث اختلال در چرخه‌ی قاعدگی و تعیین هماهنگ زمان آمیزش می‌شود. الکل همچنین می‌تواند لقاح‌ در رحم و بارداری را به خطر بیندازد. مطالعه‌ای نشان داد مصرف حتی پنج واحد الکل در هفته برای مردان کیفیت اسپرم را کاهش می‌دهد.

چهل سالگی

طبق گفته‌ی ساندرا پارکر مشاور تخصصی اعتیاد به الکل، دهه‌ی چهل سالگی زمانی است که اعتیاد به الکل در زنان موفق  به لحاظ شغلی که برای کنترل فشارهای مرتبط با بزرگ کردن کودکان و شغل موفقشان به الکل پناه می‌برند، می‌تواند آغاز شود. در این دهه ارگان‌هایی مانند کبد که متابولیسم الکل را انجام می‌دهند رشد کرده و الکل به مدت بیشتری در سیستم بدن باقی می‌ماند که عوارض بعدی را تشدید می‌کند. اکنون به طور کلی باید مصرف الکل را به یک-دو واحد نوشیدنی در هفته محدود کرد اما اگر به همان مقدار دهه‌ی ۲۰  مصرف الکل را ادامه دهیم در کنار اضافه وزن و بیماری کبد چربی را تشدید می‌کنیم.

پنجاه سالگی

دهه‌ی پنجاه سالگی دوره‌ای از تغییرات هورمونی زنان در دوران یائسگی است. اما باور اشتباه این است که الکل می‌تواند علائم یائسگی را کاهش دهد، در حالی که بر عکس آنها را تشدید می‌کند. الکل اضطراب، تغییر رفتار و اختلال در ریتم بدن را بدتر می‌کند. مردان نیز در معرض خطر بیماری‌هایی مانند سرطان پروستات، سرطان کبد، روده و طحال در این سن قرار دارند که مصرف الکل آنها را افزایش می‌دهد. بهتر است در این دوران مصرف الکل را محدود یا قطع کرد.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید