علم و دانش

شناسایی شانزده هزار ماده شیمیایی پلاستیکی در اسباب بازی و اشیای روزمره دیگر 

دانشمندان 16 هزار ماده شیمیایی پلاستیکی را در محصولاتی مانند بطری آب معدنی، اسباب بازی های نوزادان و غیره شناسایی کرده و می گویند حداقل 4200 ماده شیمیایی برای سلامت انسان بسیار خطرناک می باشند. 

مارتین واگنر، نویسنده اصلی گزارش و سم شناس زیست محیطی در دانشگاه علم و صنعت نروژ، گفت: دولت ها در سراسر جهان می خواهند با مشکل پلاستیک مقابله کنند. با این حال، این امر تنها در صورتی محقق می شود که با مواد شیمیایی پلاستیکی مشکل ساز به درستی برخورد شود. 

برخی از 15 ماده شیمیایی با اولویت بالا در این گزارش عبارتند از PFAS یا به اصطلاح مواد شیمیایی ابدی که با آسیب کبدی سرطان تیروئید و وزن کم نوزاد هنگام تولد مرتبط است.

تحقیقات نشان داده است که دسته دیگری از مواد شیمیایی خطرناک شناسایی شده در این گزارش، فتالات ها هستند که هورمون ها را در بدن تقلید می کنند و تستوسترون را کاهش می دهند.

بیسفنول ها نیز با تقلید از استروژن، سیستم غدد درون ریز انسان را مختل می کنند.

یکی از قابل توجه ترین یافته های گزارش جدید، شکاف های اطلاعاتی در مورد بیش از یک چهارم مواد شیمیایی پلاستیکی در گردش است. نویسندگان گزارش می گویند بیش از نیمی از این مواد شیمیایی دارای اطلاعات مبهم در مورد عملکرد و کاربردهای عمومی می باشند و تعداد اندکی از آنها در لیست مواد تحت نظارت قرار دارند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید