علم و دانش

پژوهشگران کانادایی: سگ ها را می توان برای تشخیص PTSD با بینی آموزش داد 

یک مطالعه آزمایشی در دانشگاه دالهاوسی، هالیفکس نشان می‌ دهد که می ‌توان به سگ‌ ها آموزش داد بوی اختلال روانی را در تنفس فرد تشخیص دهند. این یافته امکان کمک به افرادی که از PTSD (اختلال پس از رویداد فاجعه بار) رنج می برند، بهبود می بخشد. 

بینی حساس سگ ها می تواند علائم هشدار دهنده اولیه بسیاری از بیماری های بالقوه خطرناک مانند هیپوگلیسمی ناگهانی (افت قند خون) یا تشنج قریب الوقوع را تشخیص دهد. دانشمندان می گویند سگ ‌های تربیت شده می ‌توانند نزد افراد مبتلا به PTSD یک فلاش بک قریب الوقوع را تشخیص بدهند. 

دانشمندان 26 فرد مبتلا به PTSD را در مطالعه شرکت داده و 25 سگ خانگی را برای آموزش تشخیص بو به خدمت گرفتند. اما فقط دو سگ مهارت و انگیزه کافی برای تکمیل مطالعه داشتند: آیوی و کالی! 

آیوی یک ماده عقیم شده نژاد گلدن رتریور است که در طول مطالعه حدود 5 ساله بود و کالی یک ماده عقیم شده از ترکیب نژاد جرمن شپرد و مالینویز بلژیکی است که در طول مطالعه تقریبا 4 ساله بود. 

آیوی و کالی هر دو سگ های همراه هستند که با سرپرستان خود زندگی می کنند. آنها برای آموزش و آزمون یک تا سه روز در هفته به آزمایشگاه آورده شدند. با اینکه کالی قبل از این مطالعه هیچ تجربه ای در کار تشخیص بو نداشت، اما آیوی از دو سالگی در سایر مطالعات آزمایشگاه شرکت کرده بود. از جمله آزمایش تشخیص کتوژنیک از تنفس طبیعی گاو و جستجو برای لاک پشت های در معرض خطر انقراض. با این حال او قبل از این با نمونه های تنفسی انسان کار نکرده بود. 

آیوی و کالی آموزش دیدند تا بوی هدف را تشخیص بدهند. در پایان مطالعه آیوی به دقت 74 درصد و کالی به دقت 81 درصد دست یافتند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید