علم و دانش

بیماری لایم و علائم اصلی آن را بشناسیم

با گرم شدن هوا، کنه ها  نمایان می شوند و از آنجایی که کنه ناقل باکتری Borrelia (عامل بیماری لایم) می باشند، نیش کنه می تواند خطرات جدی برای انسان یا حیوانات خانگی ایجاد کند. متخصص اطفال ارینا ولاسنکو، اطلاعاتی را در مورد بیماری و علائم اصلی آن ارائه کرده است. 

کنه و بیماری لایم 

اگر کنه ها در عرض 24 ساعت پس از چسبندگی برداشته شوند، احتمال انتقال بیماری لایم کمتر است. خطر ابتلا به عفونت در طول بهار، تابستان و پاییز افزایش می ‌یابد، اگرچه کنه ‌ها می ‌توانند هر زمان که درجه حرارت به بالای صفر برسد فعال باشند.

علائم بیماری لایم

نیش کنه ممکن است به صورت یک برآمدگی کوچک و خارش دار روی پوست ظاهر شود که شبیه نیش پشه است، اما این لزوما نشان دهنده بیماری لایم نیست. علائم معمولا به تدریج و با برخی از مراحل همپوشانی ظاهر می شوند. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است علائم معمولی در مراحل اولیه را نشان ندهند.

مرحله اول : علائم اولیه بیماری لایم معمولا در عرض 3 تا 30 روز پس از نیش کنه ظاهر می شود و می تواند شامل بثورات پوستی، شبیه به چشم گاو یا دانه سیب، باشد. این بثورات که در 8 بیمار از 10 بیمار لایم دیده می شود، اغلب در لمس احساس گرما می دهد، اما معمولا بدون درد و بدون خارش است.

این را با واکنش حساسیت مفرط به نیش کنه، که معمولا در طول چسبیدن کنه یا در عرض 48 ساعت پس از برداشتن ایجاد می ‌شود، اشتباه نگیرید. برخلاف بیماری لایم، واکنش‌ های حساسیت مفرط به نیش کنه ‌ها معمولا در عرض 24 تا 48 ساعت شروع به محو شدن می‌ کنند.

سایر علائم در مراحل اولیه عبارتند از: تب، سردرد، خستگی، سفتی مفاصل، درد عضلانی و تورم غدد لنفاوی. 

مرحله دوم: این بیماری بدون درمان مناسب می تواند پیشرفت کند. علائم اغلب در عرض 3 تا 10 هفته پس از گزش کنه ظاهر می شود. مرحله دوم، اغلب شدیدتر و گسترده تر است و علائم آن می تواند شامل علائم مرحله 1 و همچنین بثورات متعدد در سایر قسمت های بدن، درد یا سفتی گردن، ضعف عضلانی در یک یا هر دو طرف صورت، درد در پشت و پاها و تورم دردناک چشم یا پلک، باشد. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید