علم و دانش

پوشیدن شلوار جین برای محیط ‌زیست مضر است

مطالعات جدید نشان می ‌دهد فقط یک بار پوشیدن شلوار جین، معادل رانندگی با یک اتومبیل بنزینی به مسافت 6.3 مایل، برای محط زیست مضر می باشد و 2.5 کیلوگرم CO2 ایجاد می کند. 

پژوهشگران دانشگاه صنعتی گوانگدونگ، چرخه عمر یک شلوار جین Levi’s را از کشت پنبه تا دور ریخته شدن، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنان دریافتند برخی شلوارهای جین تنها هفت بار پوشیده شده اند – که باعث شد در طبقه بندی مد سریع یا fast fashion  قرار بگیرند.

بزرگترین تفاوت بین مد سریع و مد سنتی این است که لباس هایی که برای مد سریع تولید و فروخته می شوند، قبل از بیرون انداخته شدن کمتر پوشیده می شوند و دوام کمتری دارند.  

دکتر ژو، پژوهشگر اصلی این مطالعه می گوید: تغییر گرایش ‌های مد، مردم را وادار می‌ کند تا به‌ طور مکرر لباس بخرند و برای مدت کوتاهی از آنها استفاده کنند. خرید مکرر محصولات مد، از جمله فرایندهای تولید، لجستیک، مصرف و دفع را افزایش داده و در نتیجه تاثیرات صنعت پوشاک بر تغییرات آب و هوایی را تشدید می کند. 

محققان تخمین می زنند که یک شلوار جین تولید شده برای بازار مد سنتی 0.22 کیلوگرم CO2 تولید می کند. اما شلوار جینی که به صورت سریع تولید و فروخته می شود، 11 برابر بیشتر گازهای گلخانه ای تولید می کند.

در سطح جهانی، صنعت مد سریع در سال 2020 تقریباً 64.5 میلیارد دلار (51.25 میلیارد پوند) ارزش داشت و انتظار می رود ارزش آن تا سال 2030 به 95 میلیارد دلار (75.4 پوند) افزایش یابد.

به گفته محققان، برندهای مد سریع 25 برابر سریع ‌تر از برندهای مد سنتی مجموعه‌ های جدید منتشر می‌ کنند که منجر به چرخه‌های مد کوتاه‌ تر و مصرف بیش از حد و ایجاد مقادیر انبوه زباله می شود. 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید