مقالاتمقالات پزشکی

تاثیر مثبت نوشیدن الکل بر بیماری های قلبی 

پژوهشگران دولتی ماساچوست کشفی جالب در مورد اثرات مصرف اندک تا متوسط الکل بر سلامت قلب انجام داده اند. مطالعه آنها که در مجله انجمن پزشکی قلب آمریکا منتشر شد، ثابت می کند که الکل خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد. دکتر احمد تواکل، پژوهشگر اصلی این تحقیق، الکل‌نوشی را به عنوان روش جلوگیری از سکته ترویج نمی‌کنند، بلکه علاقه‌مندند مکانیسم‌هایی که مصرف متوسط الکل ممکن است خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد را بفهمند. هدف نهایی، کشف روش‌های غیر الکلی  برای به دست آوردن همین اثرات محافظتی برای قلب است. 

بررسی‌های متعددی تاریخی حاکی از آن است که مصرف معتدل الکل ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. این مطالعات نشان می‌دادند که مصرف حدود یک عدد نوشیدنی در روز برای زنان و یک تا دو عدد نوشیدنی در روز برای مردان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. با این حال، مشخص نبود که آیا مزایا مستقیما به الکل مربوط است یا به عوامل دیگری مانند سبک زندگی سالم یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی.

در مطالعه اخیر، پژوهشگران داده‌های بیش از ۵۰٬۰۰۰ شرکت‌کننده در بانک اطلاعاتی ماساچوست را تحلیل کردند. آنها دیدند که افرادی که مقدار متوسطی الکل می‌نوشتند، مشکلات قلبی کمتری داشتند. تیم پژوهشی همچنین مغز ۷۵۴ نفر را مورد مطالعه قرار داد تا اثر الکل بر مغز را بررسی کند. آنها کشف کردند که مصرف‌کنندگان متوسط الکل، سیگنال‌های استرس کمتری در بخش آمیگدال داشتند، که ناحیه‌ای در مغز است که در واکنش‌های مرتبط با استرس دخیل است. افرادی که الکل کم یا هیچ الکلی ننوشیده اند، سطوح بالاتری از سیگنال‌های استرس را نشان دادند. تیم تحقیق ارتباطی میان کاهش سیگنال‌های استرس در مغز و مشکلات قلبی کمتر مانند سکته در مصرف‌کنندگان متوسط الکل یافتند. دکتر تواکل اشاره کرد که هرچند الکل به‌طور موقت واکنش‌پذیری بخش آمیگدال مغز را نسبت به استرس کاهش می‌دهد اما یافته‌های آنها نشان می‌دهد مصرف متوسط الکل ممکن است تاثیری طولانی‌مدت‌تر بر تقلیل این فعالیت مغزی داشته باشد.

جالب تر اینکه اثر حفاظتی الکل در افرادی که استرس مزمن داشتند به طور مشخصی دو برابر می‌شد. البته این مطالعه همچنین به خطرات مرتبط با مصرف الکل اشاره کرد و تاکید کرد هر سطحی از الکل می‌تواند خطر سرطان را افزایش دهد و مصرف بالای الکل می‌تواند  منجر به آسیب مغز و قلب شود. پژوهشگران راه‌هایی دیگری را نیز برای کاهش استرس در مغز بدون استفاده از الکل بررسی می‌کنند. آنها در حال بررسی این هستند که ورزش، مدیتیشن و برخی داروها چگونه می‌توانند اثرات حفاظتی قلبی  همانند مصرف متوسط الکل داشته باشند. اگر به سلامتی تان اهمیت می‌دهید، لطفاً مطالعات در مورد فواید مکمل‌های لیتیوم با دوز پایین و  مصرف تخم مرغ بر بیماری‌های قلبی را نیز بخوانید.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید