مقالاتمقالات اجتماعی

نیاز به جدیت بیشتر در مقابله با بیماری ویروسی انفولانزای پرندگان 

هر چند مقامات فدرال می‌گویند هنوز هیچ علامتی از بیماری خطرناک گریپ آویاری در گاوهای شیرده کانادا وجود ندارد اما دانشمندان هشدار داده اند که با توجه به نظارت های صورت گرفته، ممکن است کانادا نتواند جلوی شیوع انفجاری H5N1 در گاوهای شیرده جنوب مرز خود را بگیرد. 

تا کنون ده‌ها گله در ایالت‌های مختلف آمریکا به این نوع آنفلوانزای A آلوده شده‌اند. اگرچه به نظر می‌رسد این ویروس در گاوها عفونت‌های ملایم‌تری ایجاد می‌کند اما می تواند باعث مرگ و میر بیش از 50 درصدی در سایر گونه‌ها از جمله انواع مختلف پرندگان، گربه‌ها و حتی انسان‌ها باشد، هرچند برای درک کامل خطرات به داده و تحقیق بیشتری نیاز است. سازمان غذایی کانادا به سی‌بی‌سی اعلام کرد که تاکنون این نوع گریپ آویاری را در گاوهای شیرده و دیگر دام‌ها در کانادا تشخیص نداده است. آژانس غذایی کانادا در پاسخ به این سوال که آیا هم‌اکنون گاوهای شیرده می‌توانند میان ایالات متحده و کانادا مورد خرید و فروش واقع شوند گفت سازمان جهانی حیوانات توصیه نمی‌کند محدودیتی در حرکت گاوهای بهداشتی و محصولاتشان وضع شود. 

همچنین پس از دستور  دولت فدرال آمریکا در هفته گذشته مبنی بر نیاز به تست گریپ آویاری برای بسیاری از گاوهای شیرده‌ای که به ایالت‌ها حمل می‌شوند کانادا نیز برای واردات گاوهای شیرده از ایالات متحده تست الزامی گریپ آویاری را خواهد داشت. کانادا باید نظارت فعالی بر ویروس H5N1 در گاوها و دیگر حیوانات و انسان‌هایی که تماس نزدیکی با آنها دارند، انجام دهد. دکتر ایساک بوگوچ، متخصص بیماری‌های واگیردار در دانشگاه اتحادیه بهداشتی تورنتو گفت این تلاش‌ها می‌تواند شامل رویکردهایی مانند نظارت بر فاضلاب، مطالعه نمونه خون و مخاط بینی باشد.  تمام تمرکز روی پیشگیری باشد چراکه  همه‌گیری‌ها زمانی بیشترین ریسک را دارند که ویروس در حیواناتی باشد که انسان‌ها تماس زیادی با آن دارند. دکتر بوگوچ با بیان اینکه میزان خطر بالاست، تاکید می‌کند که کانادا باید در سراسر کشور برنامه‌های نظارت گسترده و فعال جهت تشخیص زودهنگام گریپ آویاری در گاوها، دیگر حیوانات و انسان‌ها را تدارک ببیند.

دکتر اسکات ویس، استاد دانشگاه دامپزشکی اونتاریو و مدیر مرکز بهداشت عمومی و زونوز دانشگاه گوئلف می گوید: از آنجا که مسئله در [آمریکا] بزرگ‌تر از آن است که فکر می‌کردیم و از آنجا که ما هم راه تماس زیادی با آنها داریم، باید پیشگیرانه عمل کنیم.  مقامات غذا و دارو گزارش دادند که با وجود جداسازی گاوهای بیمار از خط تولید، بررسی ملی اخیر شیر فروخته شده در فروشگاه‌ها نشان داد ویروس در یکی از  هر پنج نمونه وجود دارد.. دکتر ویس تأکید کرد که در کانادا باید حمایت مالی و پشتیبانی لازم از دامپزشکان و کشاورزان برای انجام آزمایش‌ها صورت پذیرد. 

برای مقابله با این تهدید، کشورهای درگیر باید همکاری نزدیکی با هم داشته باشند. چرا که این تهدید جهانی است و برای کنترل آن نیاز به تلاش همه جانبه داریم. در کانادا هم متخصصان تاکید دارند که حمایت مالی و برنامه‌ریزی برای آزمایش‌های گسترده‌تر گاوها، دام‌های دیگر و حتی فاضلاب باید انجام شود. 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید