مقالاتمقالات اجتماعی

کلاهبرداری با استفاده از عکس‌های فیک!   

دو ماه پیش داستان عجیب مردی را در اینستاگرام به اشتراک گذاشتم که می خواست مرا وارد یک تبلیغات عاشقانه کند. ادعا می کرد مهندس نفت پولداری از کالیفرنیاست که حالا در اسکاتلند کار می کند.  “بابی براون” گفت پدر یک پسر نه ساله است که از همسرش جدا شده است. حساب اینستاگرامش عکسهایی از او در کوهپیمایی، در کنار رودخانه و باغ های متعدد را نشان می داد. او روزانه پیامهای محبت آمیز می فرستاد و ظرف چند هفته پیشنهاد ازدواج داد. سرانجام به او گفتم روزنامه نگار هستم و هرگز فکر نمی کردم آن عکسها واقعی است. در اصل او  مردی 26 ساله از کشور نیجریه است و از عکسهای فیسبوک  متعلق به مردی جذاب استفاده میکند. 

اما داستان تازه شروع شده بود. 

دو هفته بعد از پخش آن در تلویزیون سی‌بی‌سی، یک ایمیل در صندوق ورودی پروژه  دریافت  شد. فرستنده نوشته بود: شوکه شدم… خودم را در خبر تان دیدم!  معلوم شد بابی براون واقعی -یا حداقل مرد عکس‌ها- سیگی فینک، یک کارمند هواشناسی ایتالیایی است که برای رادیو و تلویزیون اتریش کار می‌کند.  فینک که 39 ساله است، در اتریش، آلمان و بخش‌هایی از سوئیس فردی شناخته شده است. او پست‌های اجتماعی زیادی دارد، اغلب بدون پیراهن یا در حال ورزش در باشگاه دیده می شود. دو سال پیش هم به عنوان جذاب‌ترین مرد اتریش رای آورد. فینک می‌گوید دوست دارد تصویرش در «اخبار خوب» مورد استفاده قرار گیرد، اما این داستان منفی بود. او می‌گوید «بسیار وحشتناک است تصویرت در خبری که دیگران آسیب می‌بینند، باشد». 

استفاده یک شیاد از تصاویر شخص بی‌گناه می‌تواند بسیار روحیه‌شکن باشد. “حس می‌کنید غارت شده‌اید و به گونه‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اید که کاملاً بر خلاف ارزش‌ها و رفتار اخلاقی شماست”. مرکز مبارزه با تقلب کانادا می‌گوید شیادی به دلیل افزایش زمان انلاین بودن مردم، مشکلی رو به رشد است. آن‌ها گزارش کرده اند که 15.6 میلیون دلار در سال 2013 و بیش از 52 میلیون دلار در 2023 در این شیادی‌ها از دست رفته است.

فینک از مردم خواست تا مراقب باشند و خود را در معرض خطر قرار ندهند. او همچنین به زنان توصیه کرد تا هرگز بدون اطمینان از هویت واقعی فرد مقابل، اطلاعات حسابی یا مالی خود را به شخص مقابل نسپارند. فینک می‌خواهد با صحبت درباره این موضوع هشدار دهد که تصاویر منتشرشده در فضای مجازی همیشه در کنترل خودتان نیست و ممکن است در آینده مورد استفاده‌های غیراخلاقی قرار بگیرد. فینک معتقد است شیوع فزاینده شیادی‌های عاشقانه در سراسر جهان نشان از لزوم آگاه‌سازی بیشتر مردم دارد.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید