مقالاتمقالات اقتصادیمقالات سیاسی

لج و لجبازی لیبرال ها با مردم کانادا و اپوزیسیون با تهدید به افزایش هرچه بیشتر مالیات کربن! 

مالیات کربن مالیاتی است که بر انتشار کربن مورد نیاز برای تولید کالاها و خدمات اخذ می ‌شود. مالیات‌ های کربن برای قابل مشاهده کردن هزینه‌های اجتماعی پنهان انتشار کربن است.

از سپتامبر 2020، هفت استان از سیزده استان و منطقه کانادا از مالیات فدرال کربن استفاده می ‌کنند، در حالی که سه استان، از جمله کبک، برنامه‌ های مالیات کربن خود را توسعه داده‌ اند. 

در حالی که دولت ترودو آن را بهترین راهکار برای کاهش آلایندگی می داند، اما این مالیات به خودی خود نه تنها اهداف کاهش آلایندگی را برآورده نمی کند، بلکه هزینه های هم اکنون سرسام آور زندگی را برای میلیون ها کانادایی، افزایش می دهد. 

طبق تصمیم دولت لیبرال، مالیات کربن از اول اپریل 2024 افزایش می یابد. روند افزایش از سال 2019، و هنگامی که اولین بار مالیات کربن (20 دلار در هر تن) به اجرا گذاشته شد، ادامه داشته است، اما از دوشنبه آینده با 23 درصد افزایش از 65 دلار به ازای هر تن انتشار C02 به 80 دلار در هر تن می رسد. در واقع هر سال در 1 اپریل مالیات کربن 15 دلار در هر تن افزایش می یابد تا زمانی که به 170 دلار برسد. 

طی چند ماه گذشته، فریاد اعتراض بسیاری از کانادایی ها و سیاستمداران جناح مخالف علیه افزایش مالیات کربن بلند شده و بسیاری حتی خواهان حذف آن می باشند. اما لیبرال های ترودو ظاهرا نتایج چندین نظرسنجی که حاکی از عدم محبوبیت مالیات کربن نزد افکار عمومی کانادا را نادیده گرفته و نه تنها قصد کوتاه آمدن از موضع سختگیرانه خود را ندارند، بلکه گیبو، وزیر محیط زیست فدرال حتی تهدید کرده که مالیات کربن را حتی بیشتر از میزان برنامه ریزی شده قبلی، افزایش بدهد. 

مالیات کربن و افزایش سالانه آن، هم برای عموم مردم و هم برای دولت های استانی مشکل ساز بوده است. نظرسنجی اخیر نشان داد 69 درصد از کانادایی ها مخالف افزایشی هستند که قرار است از دوشنبه آینده اعمال شود. هفت استان از هر 10 استان کانادا رسما از دولت فدرال خواسته اند که افزایش مالیات کربن را متوقف کند، زیرا تورم و هزینه های زندگی همچنان نگرانی های اصلی شهروندان می باشند. 

دولت ترودو می گوید مالیات دریافت شده از مردم به شکل تخفیف به خانوارها بازگردانده می شود، اما ایو ژیرو، افسر مستقل و غیرحزبی بودجه پارلمانی، می گوید هنگامی که تخفیف و تاثیرات اقتصادی مالیات کربن را در نظر بگیرید، متوجه تاثیر منفی مالیات کربن بر اکثر خانوارها خواهید شد. شما در حال حاضر نیز، بیشتر از تخفیف و اعتباری که دریافت می کنید، مالیات کربن می پردازید. حال قرار است مبلغ مالیات از هفته آینده بیشتر نیز بشود. 

پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه کار کانادا، بیشتر کمپین انتخاباتی خود را بر مخالفت با مالیات کربن و برجسته کردن تاثیرات منفی آن بر صنعت، بخش تولید، کشاورزی، جنگلداری، شیلات و سایر مشاغل کانادا و جیب مالیات دهندگان، متمرکز کرده است.

یکی از تاثیرات افزایش مالیات کربن، گران تر شدن قیمت مواد غذایی، هزینه سوخت و گرمایش خانه ها و غیره می باشد.   

طبق گزارش فدراسیون تجارت مستقل کانادا (CFIB)، تا پایان سال مالی 2023 بیش از 8 میلیارد دلار از مشاغل کوچک از طریق مالیات کربن جمع ‌آوری شده و تنها 35 میلون دلار به عنوان اعتبار یا تخفیف بازگردانده شد. تعداد کمی از کانادایی ها می دانند وجوه جمع آوری شده از طریق مالیات کربن برای چه چیزی صرف شده و می شود. 

مالیات کربن بر همه بخش های اقتصادی تاثیر منفی خواهد گذاشت. می توانیم انتظار افزایش هرچه بیشتر هزینه حمل و نقل، تولید، انرژی، ساخت و ساز و غیره، را داشته باشیم. اما چرا ساخت و ساز؟ چون این بخش به میزان قابل توجهی به حمل مواد اولیه و مصالح ساختمانی با کامیون های دیزلی، متکی است. طبق نظرسنجی اخیر CFIB ، حدود 56 درصد از مشاغل کانادایی به دلیل فشار ناشی از مالیات کربن، چاره ای جز افزایش قیمت ها ندارند. 

مالیات کربن از کمترین حمایت نزد افکار عمومی کانادا برخوردار است. آخرین نظرسنجی ملی نشان می دهد محافظه کاران از 41 درصد، لیبرال ها از 23 درصد و نیودموکرات ها از 19 درصد حمایت مردمی برخوردار هستند. تا زمانی که ترودو و حامی اش جاگمیت سینگ به افزایش مالیات کربن ادامه می دهند، انتظار تغییر وضعیت و کاهش فاصله بین محافظه کاران و لیبرال ها را نداشته باشید. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید