مقالاتمقالات اجتماعی

زندگی زن یک میلیونر و حواشی پیرامون سخنان او در مورد فرزندآوری

خانم سودی النقاک، زن ثروتمندی که به برندهای معروف لباس علاقه دارد، می‌گوید اگر صاحب فرزند شود، برای آنها، حتی در انتخاب همسر، قوانین سختگیرانه‌ای وضع خواهد کرد. او که در سفری به دبی عاشق همسر میلیونر خود شده، زندگی پر از تجمل و جلال دارد. او خود را “شاهزاده‌ای با افتخار” می‌نامد و عاشق خرید و خوشگذرانی است. همسرش نیز همواره او را مورد توجه و حمایت قرار می‌دهد.

او به‌طور منظم زندگی لوکس خود را در تیک‌تاک به اشتراک می‌گذارد و از همین راه محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. اما اخیرا وقتی گفت قوانین سختی را برای فرزندان آینده‌اش خواهد گذاشت مورد انتقاد قرار گرفت. از جمله اینکه به دخترانش یاد می‌دهد که چگونه مرد ثروتمندی را جذب کنند. او معتقد است کسانی که پول ندارند نباید فرزند داشته باشند و فرزندانش باید استاندارد زندگی معینی داشته باشند. 

سودی النقاک می گوید هر کسی که پول نداشته باشد نباید فرزند داشته باشد. او می گوید: “من این را نمی‌گویم که باید فرد بسیار ثروتمند باشد اما در نهایت فرزندان شما حق دارند یک سطح زندگی معین داشته باشند”. 

او افزود: “فکر می‌کنم باید حداقل‌هایی وجود داشته باشد چون اگر شما قادر به تامین خودتان نیستید چگونه می‌توانید برای دیگران تامین کنید؟” 

سودی معتقد است افرادی که ازدواج نکرده‌اند در صورت نداشتن شرایط نباید فرزند داشته باشند. او انتظارات خاصی از همسر انتخابی فرزندان خودش دارد. او می گوید: “واقعا برایم اهمیتی ندارد که حذف شوم اما فرزندانم هیچگاه با افرادی پایین‌تر از خودشان ازدواج نخواهند کرد. آن‌ها تنها با افرادی که پیش از این پولداری خود را نشان داده اند ازدواج خواهند کرد.”

سودی می گوید که قرار است فرزندانش را طوری با امکانات لوکس تربیت کند تا با زندگی ثروتمندانه آشنا باشند. البته این رویکرد عمدتا بر اساس منافع شخصی والد شکل گرفته و نه ملاحظات رشد و رفاه کلی فرزندان. فرهنگ‌سازی بر پایه تبعیض طبقاتی و ثروت‌محوری می‌تواند جامعه را به مخاطره بیندازد.  تئوری‌های یادگیری اجتماعی نشان می‌دهد تمرکز بیش از حد بر ظاهر و ثروت می‌تواند در فرزندان اعتماد به نفس کم و تمایل به تظاهر و نمایشگرایی ایجاد کند.

کاربران تیک‌تاک با انتقاد از نظرات سودی، خواستار تربیت فرزندان بر اساس ارزش‌هایی مانند احترام، مهربانی و عشق شدند. تربیت فرزند باید بر اساس ارزش های انسانی مانند احترام، مهربانی، عدالت، مسئولیت پذیری و خدمت به دیگران باشد تا آنها در زندگی بتوانند به طور مسئولانه عمل کنند. همچنین مهارت های زندگی مانند مدیریت پول و وقت، انضباط، خلاقیت و استقلال نیز مهم است. در کل تربیت فرزند باید بر اساس رشد همه جانبه او باشد تا بتواند در جامعه موفق عمل کند. ثروت و امکانات مالی بخش کوچکی از تربیت فرزند هستند. عوامل مهم‌تری مانند ارزش‌های اخلاقی، مهارت‌های زندگی و روابط مثبت با والدین در شکل‌گیری شخصیت فرزند نقش دارند.

اما عده ای از سودی دفاع کردند و با سخنان او موافق بودند. یکی از نظر دهندگان گفت: همه برای زندگی دلخواه شان به سراغ شما می‌آیند. 

دیگری افزود: انصافا موافقم، من هیچ ایرادی در این نمی بینم. یکی دیگر نوشت: موافقم، بچه ها هزینه دارند، مطمئنا وقتی آنها را دارید به پول احتیاج دارید. 

برخی معتقدند که والدین حق دارند فرزندان خود را با امکانات مالی مورد نیاز بزرگ کنند. آنها موافقند که نگرش سودی صحیح است.

از نظر روانشناختی، تربیت فرزند با تاکید بر امکانات مالی بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد شخصیت‌هایی شود که وابستگی زیادی به امکانات خارجی داشته و خلاقیت‌شان کمرنگ می‌شود. از سوی دیگر، محروم نگه داشتن فرزند از امکانات معقول هم می‌تواند مشکلات روحی و اجتماعی ایجاد کند. تعادل بین ارزش‌های انسانی و مهارت‌های زندگی با امکانات مالی-معنوی می‌تواند موثر باشد. نظرات والدین و روانشناسان در مورد روش‌های مناسب تربیت فرزندان همواره متفاوت است. شرایط اجتماعی-اقتصادی خانواده نیز در تربیت فرزند تاثیر دارد و تعمیم نمی‌توان داد.

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید