علم و دانش

آیا نوشیدن قهوه بدون کافئین بی خطر است؟ 

برای افرادی که از کافئین اجتناب می کنند، قهوه بدون کافئین گزینه ای بی ضرر به نظر می رسد. اما برخی از گروه‌ های حامی سلامت استدلالی دیگر داشته و از سازمان غذا و داروی آمریکا می خواهند یک ماده شیمیایی کلیدی را که در فرآیند کافئین ‌زدایی دخیل است را به دلیل سرطان زا بودن ممنوع کند.

این ماده متیلن کلراید است که در فرآیندهای صنعتی خاص، از جمله پاک کردن رنگ، تولید دارو، تولید پاک کننده رنگ، و تمیز کردن فلزات و چربی زدایی، استفاده می شود.

دکتر ماریا دوآ می گوید: متیلن کلرید مدت هاست که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست و سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته شده است. متیلن کلرید علاوه بر سرطان‌ زا بودن، می ‌تواند باعث آسیب‌ های دیگر سلامتی، مانند عوارض کبدی، اختلالات عصبی و در برخی موارد مرگ شود. سمی بودن این ماده شیمیایی باعث شد EPA فروش آن را به عنوان پاک کننده رنگ در سال 2019 ممنوع کند. 

آنچه در مورد متیلن کلراید می دانیم

FDA استفاده از متیلن کلراید را به عنوان حلال برای کافئین ‌زدایی قهوه مجاز می‌ داند، و تصریح می ‌کند که مقدار متیلن کلرید نباید از 10 قسمت در میلیون (0.001%) در قهوه بوداده بدون کافئین و در عصاره قهوه محلول بدون کافئین (فوری) تجاوز کند. 

دوآ می گوید: آخرین دستورالعمل FDA در مورد استفاده از این ماده شیمیایی برای کافئین زدایی قهوه ده ها سال قدمت دارد و منسوخ شده است. اطلاعات بیشتری در مورد سمی بودن متیلن کلراید و سطوحی که باعث ایجاد این سمیت می شود وجود دارد. 

کاری که اکنون می توانید انجام دهید

اینکه آیا FDA در نهایت متیلن کلراید را ممنوع می کند یا نه، تصمیمی است که ممکن است سال ها طول بکشد. اما اگر می‌ خواهید از قرار گرفتن در معرض احتمالی متیلن کلرید جلوگیری کنید، هنگام خرید قهوه بدون کافئین، به دنبال بسته‌ بندی محصول با برچسب‌ هایی مانند بدون حلال یا ارگانیک باشید.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید