علم و دانش

با قطع مصرف اوزمپیک چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

محبوبیت اوزمپیک، به عنوان داروی کاهش وزن، در سال گذشته به شدت افزایش یافت. اما تعداد افرادی که این دارو را ترک می کنند نیز در حال افزایش است. سوال مهم اینکه با قطع مصرف آن چه اتفاقی می افتد؟

محققان و پزشکان سعی می کنند از داروهایی از این دسته که به عنوان آگونیست های GLP-1 شناخته می شوند، به عنوان درمان مادام العمر استفاده کنند، اما تجزیه و تحلیل صنعت نشان می دهد که دو سوم از افرادی که در آمریکا برای کاهش وزن مصرف آگونیست های GLP-1 را در سال 2021 شروع کردند، استفاده از آنها را در عرض یک سال متوقف کردند. 

دلایل زیادی برای این وجود دارد، از هزینه سنگین گرفته تا عوارض جانبی یا کمبود دارو. برای مثال در در بریتانیا، وزارت بهداشت تنها دو سال پوشش برای افرادی که برای کاهش وزن از دارو استفاده می کنند، فراهم می کند.

اما با افزایش تعداد افرادی که این دارو را ترک می کنند، محققان به دنبال آن هستند تا بدانند پس از توقف مصرف دارو، چه اتفاقی برای بدن می افتد. 

Ozempic  و Wegovy هر دو نام تجاری داروی سماگلوتید هستند. اوزمپیک چندین سال است که برای درمان دیابت نوع 2 تجویز می شود، در حالی که Wegovy از سال 2021 برای بیماران دارای اضافه وزن یا چاق تجویز می شود.

این دارو با تقلید از هورمونی که بر نواحی مغز درگیر در اشتها و پاداش تاثیر می گذارد، احساس گرسنگی را مهار می کند. هدف این درمان کاهش عوارض سلامتی ناشی از مقدار زیادی چربی اضافی بدن است.

کسانی که مصرف آگونیست های GLP-1 را متوقف می کنند، مقدار قابل توجهی از وزنی را که با کمک دارو از دست داده اند، دوباره به دست می آورند.

یک مطالعه مشاهده ‌ای که در ژانویه منتشر شد نشان داد که نزدیک به 20300 نفر در ایالات متحده و لبنان که حداقل 2.3 کیلوگرم با استفاده از سماگلوتاید کاهش وزن داشتند و مصرف دارو را متوقف کردند، 44 درصد پس از یک سال حداقل 25 درصد وزن از دست رفته خود را به دست آوردند.

ناتاشا یتس، پزشک بالینی در مقاله ای برای The Conversation توضیح داد که پس از متوقف کردن دارو گرسنگی شما برمی گردد، زیرا هم مغز و هم روده دیگر دارویی ندارند که باعث شود احساس سیری کنید. علاوه بر این، قند خون شما افزایش می یابد زیرا این دارو دیگر به پانکراس کمک نمی کند تا آن را کنترل کند.

خطرات سلامتی مانند بیماری قلبی و مقاومت به انسولین نیز می تواند به محض قطع مصرف دارو به سطوح قبلی بازگردد. افرادی که در آزمایش‌ های بالینی از سماگلوتید خارج شدند، اغلب شاهد افزایش مجدد فشار خون و همچنین سطوح گلوکز و کلسترول خون بودند. 

متخصص چاقی آیرا شارما به نیچر گفت افرادی که با این دارو وزن خود را کاهش داده اند می توانند کاهش وزن خود را از طریق رژیم غذایی و ورزش حفظ کنند. با این حال، این افراد در صورت بازگشت به عادات قبلی یا گذراندن یک موقعیت استرس زا در معرض خطر بالایی برای به دست آوردن مجدد وزن هستند.

توصیه می شود افراد به آرامی مصرف دارو را کاهش دهند تا به کاهش اثراتی مانند افزایش سطح گرسنگی کمک کنند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید