مقالاتمقالات اجتماعی

راه های تشخیص عسل تقلبی

عسل شبدر چیست و چه چیزی عسل شبدر را متمایز می‌کند؟

عسل خوشمزه است. چه با نان از آن استفاده کنید چه آن را با چای بخورید، عسل به طور قطع یک خوراک لذیذ است. انسان‌ها هزاران سال است عسل را جمع‌آوری می‌کنند. انواع مختلفی از عسل وجود دارد. یکی از آنها عسل شبدر است. برای پاسخگویی به این سوال که عسل شبدر چیست و چه چیزی عسل شبدر را متمایز می‌کند باید بدانیم عسل چیست و زنبورها چگونه آن را می‌سازند. 

عسل مایع شیرین، چگال و معمولا طلایی رنگی است که توسط زنبورها تولید می‌شود و در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. عسل از گل ها جمع‌آوری می‌شود. زنبورها با زبان‌های بلند خود نکتار گل‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. آنها برای ذخیره‌سازی قندهای ساده در زمان کمبود غذا عسل تولید می‌کنند که باعث بقای آنها می‌شود. عسل شبدر نسبت به سایر عسل‌ها در طعم متفاوت است. عسل تولید شده از زنبورهای نزدیک مزارع شبدر طعم ملایم و شیرینی دارد که معمولا در غذاها استفاده می‌شود. PH   عسل طبیعی میان ۳ تا ۴٫۵  است در حالی که عسل‌های فرآوری شده اسیدی تر هستند. عسل شبدر حاوی مواد مانند سالیسیلات است که در تست‌های اختصاصی قابل تشخیص است. عسل طبیعی شبدر بافت و مزه منحصر به فردی دارد در حالی که عسل تقلبی فاقد این ویژگی است. عسل طبیعی رنگ متفاوتی دارد در حالی که عسل تقلبی بیشتر زرد یکنواخت است. زیر میکروسکوپ، ذرات گرده، کریستال‌ها و مواد تشکیل‌دهنده اصلی عسل دیده می‌شود که در عسل‌های تقلبی این موضوع وجود ندارد. عسل شبدر خواص دارویی و درمانی زیادی دارد. این عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش سطح قند خون، تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی موثر است. عسل طبیعی باید کمتر از ۲۰ درصد رطوبت داشته باشد. عسل‌های تقلبی رطوبت بیشتری نشان می‌دهند. عسل طبیعی عمر بسیار طولانی‌تری دارد و بعد از مدتی تغییر رنگ و مزه نمی‌دهد. قوام عسل طبیعی به مراتب بیشتر از عسل‌های فرآوری شده است. عسل طبیعی به صورت شفاف در بسته‌های شیشه‌ای باز و بدون استفاده از هوابند قرار می‌گیرد.

بر اساس مطالعات کلینیکی، مصرف روزانه حدود یک قاشق غذاخوری عسل شبدر می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. این مستلزم تولید گسترده و دسترس پذیرتر شدن این عسل ارزشمند است. علاوه بر خواص غذایی و دارویی، عسل شبدر در صنایع غذایی و داروسازی نیز کاربرد دارد. از عسل شبدر در تولید محصولات شیرینی‌پزی مثل کیک، شیرینی و سوپ استفاده می‌شود تا به بهبود کیفیت و طعم محصول کمک کند. همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان یک ماده مرطوب‌کننده و التیام‌بخش استفاده می‌شود. در صنعت داروسازی نیز از عسل شبدر به عنوان یک داروی طبیعی در تولید برخی داروهای ضدمیکروبی، ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب بهره می‌گیرند. عسل شبدر به دلیل خواص متعدد غذایی، دارویی و صنعتی، ارزش اقتصادی فراوانی نیز دارد و تولید و صادرات آن در کشورهای تولیدکننده عسل رونق دارد. امروزه تقاضا برای تهیه و مصرف این عسل ویژه در سطح جهانی رو به افزایش است. علاوه بر مردم، صنایع غذایی و داروسازی نیز به دلیل مزایای متعدد، از عسل شبدر استفاده‌های فراوانی دارند. با توجه به اهمیت روزافزون این محصول، تولیدکنندگان عسل سعی دارند با روش‌های نوین کشاورزی مانند کاشت باغ‌های شبدر در مقیاس بزرگ و نظارت بر زنبورداری‌های مدرن، تولید و کیفیت عسل شبدر را افزایش دهند.

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید