مقالاتمقالات پزشکی

افزایش خطر مرگ با روزه‌داری متناوب

مطالعه‌ای هشت ساله نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را تا 91 درصد افزایش دهد.

روزه‌داری متناوب یک استراتژی رژیمی است که زمان غذا خوردن در روز را محدود می‌کند. در این مطالعه، افرادی که به طور منظم روزه‌ می‌گرفتند، در مقایسه با کسانی که روزه نمی‌گرفتند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی بودند.

تحقیقات جدید در مورد روزه داری متناوب و سلامت قلب، نتایج نگران کننده‌ای را در مورد روزه داری متناوب و خطر بیماری‌های قلبی عروقی نشان می‌دهد. این مطالعه که بیش از 20000 بزرگسال آمریکایی را به مدت متوسط 8 سال زیر نظر داشت، ارتباطی بین روزه داری متناوب و افزایش 20 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی پیدا کرد.

کریستوفر گاردنر، پروفسور پزشکی در دانشگاه استنفورد، در مصاحبه‌ای با لایو ساینس بر این نکته تاکید کرد که محدودیت‌های زمانی برای غذا خوردن در روزه داری متناوب، لزوما به معنای کیفیت بالای رژیم غذایی نیست. به گفته او، افرادی که پنجره زمانی محدودی برای غذا خوردن دارند، ممکن است دچار ناامنی غذایی شوند و به اندازه کافی غذای سالم دریافت نکنند.

روزه داری متناوب: روشی است که در آن فرد فقط در یک بازه زمانی مشخص (معمولا بین 4 تا 12 ساعت در روز) غذا می‌خورد. تحقیقات قبلی نشان داده است که روزه داری متناوب می‌تواند معیارهای مرتبط با سلامت قلب و عروق، مانند میزان انسولین و مقاومت به انسولین را در کوتاه مدت (طی چند ماه) بهبود بخشد.

در مطالعه ای جدید محققان داده‌های 20000 نفر را بررسی کردند و دریافتند که 414 نفر از آنها (حدود 2%) در بازه زمانی 8 ساعت یا کمتر در روز غذا می‌خورند. به شرکت کنندگان هیچ رژیم غذایی خاصی داده نشد، بلکه رژیم غذایی معمول آنها از طریق دو نظرسنجی 24 ساعته که در آن شرکت کنندگان تمام غذاها و نوشیدنی های خود را ثبت می‌کردند، ارزیابی شد. نتایج این تحقیق جدید نشان داد که محدود کردن زمان غذا خوردن به هشت ساعت در روز با افزایش خطر مرگ قلبی عروقی مرتبط است. با این حال، به دلیل طراحی این مطالعه، نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا این برنامه غذایی سبب مرگ و میر شده است یا خیر. یافته ها فقط همبستگی بین این دو را نشان می دهد.

ویکتور ونزه ژونگ، سرپرست تیم تحقیق، در این باره گفت:ما شگفت‌زده شدیم که مشاهده کردیم افراد با محدودیت 8 ساعته در زمان غذا خوردن، در مقایسه با کسانی که بین 12 تا 16 ساعت غذا می‌خوردند، در معرض خطر بیشتری برای مرگ قلبی عروقی قرار داشتند و طول عمر کوتاه‌تری داشتند.

مطالعات جدید نگرانی‌هایی را در مورد روزه‌داری متناوب و ارتباط بالقوه آن با افزایش خطر مرگ قلبی عروقی ایجاد کرده است. این مطالعات نشان می‌دهند که محدود کردن مصرف غذا به یک بازه زمانی کوتاه (۸ تا ۱۰ ساعت) می‌تواند برای افراد عادی و همچنین مبتلایان به بیماری‌های قلبی یا سرطان تا 66 درصد بیشتر خطر داشته باشد.

دکتر وندی بنت، از دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، بر لزوم بررسی دقیق‌تر رژیم‌های غذایی مبتنی بر محدودیت زمانی غذا خوردن تاکید می‌کند. تحقیقات قبلی بنت و همکارانش نیز نشان داده بود که روزه‌داری متناوب در بازه زمانی شش ساله، استراتژی موفقی برای کاهش وزن نیست.

افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی عروقی یا اختلالات خوردن باید قبل از شروع روزه‌داری متناوب با پزشک مشورت کنند. همچنین، در صورت انتخاب روزه‌داری متناوب، توجه به کیفیت مواد مغذی و تنوع غذایی در طول دوره مصرف غذا اهمیت دارد.

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تصمیم آگاهانه‌تری در مورد اینکه آیا روزه‌داری متناوب برای شما مناسب است یا خیر، بگیرید.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید