مقالاتمقالات اجتماعی

آیا کانادا می تواند جلوی پوپولیسم ( عوام گرایی) را بگیرد؟

طبق گفته‌ های جاستین ترودو، سیاست ‌گذاری برنامه اصلی او برای مبارزه با پوپولیسم است. کانادا در حال حاضر با مشکل پوپولیسم مواجه است. حتی خود ترودو نیز این نکته را تایید می‌ کند.همانند بسیاری دیگر از کشورها – از جمله ایالات متحده – مردم کانادا در سال‌ های اخیر با محدودیت ‌های بحران کرونا، افزایش مهاجرت و بحران مسکن مواجه بوده‌ اند. این مسائل در کانادا نیز اثراتی مانند: کاهش اعتماد به نهادهایی مانند دولت و رسانه‌ ها و همچنین تغییر گرایش نسبت به مهاجرت  به همراه داشته است.

ترودو اظهار کرد که پوپولیسم با ترویج پاسخ‌ های ساده اما غیرواقعی و غفلت از صدای متخصصان  به وقوع می پیوندد. کانادا در دهه ۱۹۶۰ با بحران جدایی‌ طلبی استان کبک روبرو شد. گروه‌ های ملی‌ گرای فرانسوی ‌زبان در کبک خواهان جدایی این استان از بقیه کانادا شدند. دولت فدرال به رهبری پیر ترودو، پدر جاستین ترودو، وارد عمل شد. به جای حمایت از هویت فرهنگیشان، دولت وی سیاست ملی دوزبانی را بنیان گذاشت که همه موسسات فدرال موظف بودند خدمات را به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه دهند.همچنین در سال ۱۹۷۱ کانادا سیاست رسمی چندفرهنگی را تصویب کرد تا میراث چندفرهنگی شهروندان را تایید نماید. این سیاست ‌ها، کانادا را در برابر روند جهانی ضدمهاجرت مقاوم‌ تر کرد.

سیاست چند فرهنگی کانادا در طول نیم قرن از معرفی خود هم چالش ‌هایی را تجربه کرده و هم گسترش یافته است. اما تصمیم پیر ترودو مبنی بر تدوین هویت کانادایی بر اساس اصل تنوع، تاثیرات بلندمدتی داشته است. در سال‌ های اخیر با ورود گسترده مهاجران و بحران مسکن، این رویکرد تغییر کرده و در سال 2023 مطالعه موسسه انویرانیکس نشان داد 44 درصد کانادایی‌ها با این میزان مهاجرت موافق نیستند که افزایش قابل توجهی بود.

در همین زمینه است که پیر پولیور رهبر مخالفان محافظه ‌کار کانادا وارد عرصه می ‌شود. او را یک پوپولیست “نرم” می ‌نامند چرا که خواستار کاهش سهم مهاجرت بود. با این حال، او در زمینه‌ های دیگری مانند حمایت از اعتراضات آزادی در۲۰۲۲ ، مخالفت با الزامات واکسن و ماسک، رای منفی به ازدواج همجنسگرایان، طرح قطع  آموزش مسائل جنسیتی در مدارس  فعال بود. بر اساس تحلیل صاحب‌ نظران سیاسی، سیاست‌ های پیر پوالیور به‌ خوبی نشان ‌دهنده رویکرد پوپولیستی اوست که می ‌خواهد با بهره‌ گیری از نارضایتی‌ های عمومی، حمایت مردم را جلب کند. به نظر می ‌رسد پیام پوالیوربر روی رای‌ دهندگان و حتی نسل جوان تاثیر می‌گذارد.

طرح ترودو: مبارزه با پوپولیسم با طرح سیاست ‌های خاص

ترودو طرح نیم هزار میلیارد دلاری خود را برای «عدالت بین نسلی» یا بودجه «نسل زد» که بر نسل‌های جوانی تمرکز دارد که بیشتر تحت فشار اقتصادی هستند، معرفی کرد.ترودو اذعان کردکه شرایط برای نسل جوان سخت‌تر از قبل است که این موضوع منجر به اضطراب و عدم اطمینان بین آنها می‌شود. این امر زمینه‌ساز پوپولیسم می‌شود. بنابراین طرح‌های او برای رفاه نسل جوان و مبارزه با نابرابری ارائه شده است.

ترودو برای نشان‌دادن توانایی دولت در رفاه جوانان، 6 میلیارد دلار برای کمک به ایالات برای ساخت مسکن جدید اختصاص داده است.برای تامین هزینه این طرح، کانادا مالیات سود سرمایه 1درصد ثروتمندترین‌ افراد را افزایش می‌دهد.وزیر امور مالی گفت  احتمالا معترضانی به این طرح وجود خواهد داشت اما این 1درصد باید در نظر بگیرند که همه کاناداییحق زندگیدارند.این طرح با وجود مخالفت محافظه‌کاران، احتمالاً تصویب خواهد شد.

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید