اخباراخبار کانادا

همکاری پزشک کانادایی با ناسا برای مطالعه روی سلول های سرطانی در فضا

یک سرطان شناس متولد ادمونتون و استاد دانشکده پزشکی هاروارد، از روش جدیدی برای تحقیق و یافتن راه های مبارزه با سرطان استفاده می کند. نمونه های استخراج شده توسط دکتر متیو استریکلند، توسط ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شده اند.

استریکلند و تیمش با مطالعه نحوه رفتار نمونه‌ های سرطانی – سلول‌ های تومور انسانی که به مدلی سه بعدی از ارگانوئیدهای تومور بیماران تبدیل شده‌ اند – در فضا، تأثیرات ریزگرانش را بر روی سرطان مطالعه خواهند کرد.

استریکلند می ‌گوید مطالعه نحوه رفتار سلول های سرطانی در فضا، عامل گرانش را که در زمین ثابت است، به یک متغیر تغییر می ‌دهد. وی می افزاید: فرضیه کلی این است که نه تنها می توانیم عملکردهای سلولی را در یک سلول واحد باز کنیم، بلکه همچنین می توانیم نحوه تعامل سلول ها با یکدیگر و تعامل با همسایگان خود را نیز دریابیم. فکر می کنم این می تواند برای کشف اسرار سرطان بسیار ارزشمند باشد. 

او معتقد است که در غیاب جاذبه، تغییرات تهاجمی تری در سرطان مشاهده خواهد شد. 

استریکلند گفت: از طریق آن تحلیل‌ ها، می ‌توانیم دقیقا مشخص کنیم کدام سوئیچ‌ ها این بیولوژی تهاجمی‌ تر را هدایت می‌ کنند. و سپس، به عنوان گام بعدی، می ‌توانیم رویکردها و استراتژی‌ هایی را برای خاموش کردن آن سوئیچ‌ ها توسعه دهیم.

لازم به ذکر است که تیم استریکلند با همکاری شرکت Space Tango  طرحی را ارائه کرد تا 98 ارگانوئید سرطانی مشتق از بیماران را به مدت 30 تا 45 روز به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد و به زمین بازگرداند. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید