مقالاتمقالات اجتماعی

نگرانی دندان پزشکان از شروع طرح جدید بیمه دندان پزشکی در کانادا

هزاران نفر از 30,500 متخصص مراقبت‌های دهان و دندان اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند تا مراقبت‌های دهان و دندان را برای 1.6 میلیون سالمند ارائه دهند. اما برخی از دندانپزشکان نگرانی‌هایی در مورد شرکت در این برنامه دارند. برنامه مراقبت دندان‌پزشکی کانادا (CDCP) قرار است از ماه آینده پوشش بیمه‌ای را آغاز کند – اما مشخص نیست که آیا تعداد کافی از دندان‌پزشکان ثبت‌نام می‌کنند تا مراقبت‌های دهان و دندان را به 1.6 میلیون سالمند ارائه دهند یا خیر.

وزارت بهداشت کانادا ارائه اطلاعاتی در مورد تعداد متخصصان مراقبت سلامت دهان و دندان ثبت‌نام‌کرده برای طرح  برنامه مراقبت دندان‌پزشکی کانادا را به خبرنگاران ارائه نکرد. این وزارتخانه فقط گفت “هزاران” نفر ثبت‌نام کرده‌اند. بر اساس اطلاعات انجمن‌های ملی، تعداد تقریبی ۲۶۵۰۰ دندان‌پزشک، ۱۷۰۰ متخصص بهداشت مستقل و ۲۴۰۰ سازنده دندان مصنوعی در کانادا فعالیت می‌کنند – که مجموعاً بالغ بر ۳۰۵۰۰ نفر می‌شوند.

برنامه مراقبت دندان‌پزشکی 13 میلیارد دلاری کانادا که در دسامبر اعلام شد، بیمه دندان برای شهروندان کانادایی کم‌درآمد و متوسط‌درآمدی که پوشش بیمه‌ای خصوصی ندارند فراهم می‌کند. این طرح ملی در نهایت برای یک‌چهارم جمعیت کانادا اعمال خواهد شد، اما دولت اتاوا به‌تدریج و از افراد مجاز به شرکت در طرح شروع می‌کند. (طرح دندان‌پزشکی موقتی از دسامبر 2022 ، کودکان زیر 12 سال را تحت پوشش  قرار می‌دهد.)

دندانپزشکان، متخصصان بهداشت و سازندگان دندان مصنوعی کانادا بطور کلی از ایده طرح ملی دندانپزشکی حمایت کرده‌اند، اما رؤسای انجمن‌های دندانپزشکی استانی- که خود دندانپزشک هستند- به خبرنگاران سی‌بی‌سی گفته‌اند قصد ندارند برنامه را در مطب‌های خود ارائه دهند. آن‌ها می‌گویند قبل از ثبت‌نام برای آگاهی بیشتر از جزئیات اجرایی طرح، منتظر خواهند ماند. برخی هم نگرانی‌هایی در خصوص نرخ  پرداخت‌ها دارند. 

آن‌ها می‌گویند دولت اتاوا هنوز جزئیات کافی از برنامه‌ای که ظرف چند هفته آینده آغاز به کار می‌کند فراهم نکرده است. همچنین معتقدند این موضوع که دولت محلی اتاوا امضای قرارداد را برای شرکت در برنامه الزامی کرده، آنها را نگران کرده است. در حالی که هیچ طرح دیگری، خصوصی یا دولتی، چنین الزامی را ندارد.

دکتر جنی دورکسن، رئیس انجمن دندانپزشکی آلبرتا گفت: بیمار باید حق انتخاب دندانپزشک خود را داشته باشد. اما برخلاف سایر طرح‌های دندانپزشکی، این طرح فدرال از دندانپزشک می‌خواهد قرارداد هفت صفحه‌ای را امضا کند که شامل عوامل نامشخص و شرایط غیرضروری است.

متخصصان مراقبت دهان و دندان معتقدند تحمیل بار اداری جدید به کارکنان اداری خسته‌ نیز باعث نگرانی است. دکتر راب وولانسکی، رئیس انجمن دندانپزشکی بریتیش کلمبیا نیر گفته است که کارکنانش به صورت صریح گفتند که نمی‌خواهند در این طرح شرکت کنند، چرا که نمی‌توانند بار اضافی همراه با آن را تحمل کنند. دکتر دارن بکستر، رئیس انجمن دندانپزشکی مانیتوبا می گوید طرح مراقبت دندان‌پزشکی کانادا مشابه برنامه پوشش بهداشتی‌نیازمندان است، طرحی که سال‌هاست بیماران و مجامع بیمه‌شونده همچنین ارائه‌کنندگان خدمات انتقادهایی را متوجه آن کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی هم بار اداری سنگینی است که منجر به تاخیر در ارائه مراقبت می‌شود.

این طرح فقط برخی اقسام مراقبت های دندانپزشکی را پوشش می‌دهد و به متخصصان دهان و دندان نرخی پایین‌تر از هزینه های توصیه‌شده توسط انجمن‌های دندانپزشکی پرداخت می‌کند. دندانپزشکان می‌گویند هنوز به طور دقیق مشخص نیست دولت فدرال چقدر به آنها برای ارائه مراقبت پرداخت خواهد کرد. این مبالغ هر سال تغییر می‌کنند؛ راهنمای این طرح در سال 2024 هنوز منتشر نشده است.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید