مقالاتمقالات سیاسی

علت تعلل ترودو در قرار دادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی چیست؟ 

هم اکنون 73 نهاد و سازمان در لیست دولت فدرال از گروه های تروریستی قرار دارند، ولی سپاه پاسداران جزو آنها نیست. این لیست پس از حملات 11 سپتامبر تحت عنوان قانون ضد تروریسم یا Anti-Terrorism Act تنظیم شد.چنانچه سازمان یا نهادی در این لیست قرار بگیرد، حساب های بانکی و دارایی های آن توقیف شده و پلیس می تواند هر فرد حامی (مالی و معنوی) این گروه را با اتهام رسمی روبرو کند. 

سپاه بارها به انجام حملات تروریستی در جهان و حمایت از دیگر گروه های تروریستی متهم شده، اما جمهوری اسلامی این اتهامات را رد کرده است. 

دولت فدرال از سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی یاد کرده، رهبری آن را تروریست توصیف کرده و اقداماتی را برای عدم پذیرش برخی از اعضای این گروه در کانادا انجام داده است. همچنین، شاخه ای از سپاه پاسداران، یعنی نیروی قدس را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده است. اما، علیرغم درخواست های مکرر حزب محافظه کار فدرال، فعالان و انجمن خانواده های قربانیان پرواز PS752 اوکراین، از معرفی کل سپاه به عنوان یک نهاد تروریستی خودداری کرده است. 

جاستین ترودو در مراسم یادبود قربانیان اقدام تروریستی سرنگونی هواپیمای اوکراین با موشک های سپاه، تاکید کرد قراردادن نام سپاه در لیست سازمان های تروریستی بایستی بصورت صحیح و مسوولانه انجام شود. 

دیوید لامتی، وزیر دادگستری کانادا می گوید از آنجایی که سپاه بخشی از نیروهای مسلح ایران است و خدمت سربازی در این کشور اجباری است، این نگرانی وجود دارد که قانون جزا برای مقابله با این گروه، ممکن است بطور ناعادلانه ایرانیان مخالف رژیم که هم اکنون در کانادا بسر می برند را به دلیل گذراندن خدمت اجباری هدف قرار بدهد. لامتی تاکید کرد دولت فدرال بایستی بازیگران به واقع بد را شناسایی و هدف قرار بدهد. 

چه دلیل دیگری ممکن است برای قرار نگرفتن نام سپاه در لیست وجود داشته باشد؟ 

واقعیت این است که قرار دادن سپاه در لیست، شناسایی عوامل و اجرای قانون جزاء علیه اعضای آن، نیازمند منابع انسانی و مالی فوق العاده است. به عبارتی هزینه ای که چنین اقدامی به RCMP (پلیس سواره سلطنتی) و CSIS و آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) تحمیل می کند، بسیار زیاد خواهد بود. 

دولت فدرال در عوض، آماده اعمال تحریم های بیشتر علیه اعضای ارشد سپاه و خانواده هایشان، برای جلوگیری از ورود آنها به کانادا و حتی شناسایی و اخراج ایشان از کشور می باشد. 

اگر تا به اینجا، درخواست های محافظه کاران، خانواده های جانباختگان پرواز اوکراین و فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در متقاعد کردن دولت فدرال به تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران موفق نبوده اند، آیا حملات مستقیم موشکی و پهپادی سپاه علیه اسرائیل ممکن است بالاخره دولت ترودو را به تجدید نظر و اتخاذ موضع قاطع تر وادار کند؟  

چند روز پس از این حملات، احزاب اپوزیسیون کانادا می گویند زمان اقدام قاطع فرا رسیده است. گارنت ژنوئی، نماینده محافظه کار مجلس عوام، با انتشار پستی در رسانه های اجتماعی مدعی شد حزب متبوعش فورا پیشنهاد قراردادن نام سپاه در لیست را به مجلس می برد. 

جاگمیت سینگ، رهبر حزب نیو دموکرات کانادا نیز اعلام کرد، حزب اش سپاه را نهاد تروریستی می داند. اما در عین حال مشخص نکرد، آیا به پیشنهاد محافظه کاران رای مثبت خواهد داد یا نه. 

حزب بلوک کبکوآ حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام کرد. 

پس از حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل، ایدو موئد، سفیر اسرائیل در اتاوا، گفت دولت فدرال بایستی طبق قوانین کانادا، سپاه را در لیست سازمان های تروریستی قرار بدهد و برای این اقدام به مدرک بیشتر نیاز نیست. او این حملات را زنگ خطری برای جامعه جهانی توصیف کرد. 

از سوی دیگر ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، ضمن محکوم کردن حملات جمهوری اسلامی به اسرائیل، گفت: این حملات با هدف بی ثبات کردن منطقه و افزایش تنش ها صورت گرفته اند. جولی در عین حال به قصد دولت فدرال برای شناسایی سپاه به عنوان نهاد تروریستی اشاره نکرد. 

و اما سوال میلیون دلاری؟ آیا زمان این اقدام فرا نرسیده است؟ 

نظر شما خواننده محترم در این باره چیست؟ 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید