مقالاتمقالات پزشکی

افزایش بحران چاقی در کانادا و جهان

 

اپیدمی جهانی چاقی با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش است.

نتایج یک مطالعه جدید که در نشریه The Lancet منتشر شده نشان می دهد که بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان در سال 2022 با چاقی زندگی کرده اند. شیوع چاقی از سال 1990 در بین بزرگسالان بیش از دو برابر و در بین کودکان و نوجوانان بیش از چهار برابر شده است.

علاوه بر این، داده ها نشان می دهند که 43 درصد از بزرگسالان در سال 2022 اضافه وزن داشتند.

این گزارش نشان می دهد که خطر چاقی در حال حاضر برای سلامتی جهانی، بیشتر از گرسنگی است، که نشان دهنده تغییر الگوی نگرانی جمعی ما نسبت به چاقی جمعیت و اضافه وزن است.

از طرف دیگر پیش بینی می شود که وضعیت بدتر شود.

بر اساس گزارش اطلس 2023 فدراسیون جهانی چاقی، تا سال 2035 حدود 51 درصد از جمعیت جهان که شامل بیش از 4 میلیارد نفر است، به عنوان جمعیت چاق یا دارای اضافه وزن طبقه بندی می شوند.

این تغییر تمرکز از گرسنگی به چاقی نشان می ‌دهد که جهان لزوما با کمبود مواد غذایی مواجه نیست، بلکه با مساله پیچیده تری مواجه است که نشان دهنده مشکل در توزیع و مصرف مواد غذایی مواجه است. گرسنگی همیشه حاصل توزیع نابرابر محصولات غذایی بوده است، در حالی که افزایش خطرات چاقی در جهان، نشان از مشکل پیچیده تری دارد.

کانادا نیز از این روند مصون نیست. نرخ چاقی در این کشور نیز بین 30 تا 33 درصد است و در بسیاری از گزارش ‌ها نرخ اضافه وزن در کانادا از 30 درصد فراتر رفته است. حتی برخی از مطالعات نشان می دهد که نرخ چاقی در حال حاضر در کانادا بیشتر از ایالات متحده است.

این گزارش که نوعی دعوت به اقدام است، بسیار جدی است. کارشناسان معتقدند که این مشکل ارتباط نزدیکی با دسترسی به غذاهای فوق فرآوری شده دارد.

دولت ترودو در پاسخ به این مشکل از سال 2015 اقدامات متعددی را اجرا کرده است. یکی از آنها مقررات جدیدی در زمینه بسته بندی محصولات غذایی است که قرار است از سال 2026 اجرایی شود؛ این قانون به مصرف کنندگان کمک می کند محصولات حاوی چربی، قند یا سدیم بالا را شناسایی کنند. علاوه بر این هدف لایحه C-252 که در حال حاضر در سنای کانادا در جریان است، محدود کردن بازاریابی غذا و نوشیدنی برای کودکان است.

هر چند هنوز برای ارزیابی تاثیر این اقدامات بر اپیدمی چاقی زود است، اما نشان دهنده برداشتن گام هایی درست در این زمینه است.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید