مقالاتمقالات اجتماعی

افراد افسرده بیشتر از چه کلماتی استفاده می‌کنند؟

افسردگی و دیگر جنبه‌های سلامت روان بسیار پیچیده هستند و طی سال‌ها تحصیل و مطالعه است که می‌توان به تخصص در این حوزه رسید. با این حال، متخصصان پزشکی در طول سال‌ها برخی دیدگاه‌های مفید در مورد افراد مبتلا به افسردگی ارائه کرده‌اند. بخشی از نشانه‌ها عادی هستند و می‌توان آن‌ها را تشخیص داد. برخی از معمول‌ترین علائم افراد مبتلا به افسردگی عبارتند از:

همیشه یا  هرگز

افراد گاهی به دلیل فشار یا نارضایتی، از طرز فکر “همه یا هیچ” استفاده می‌کنند. افراد مبتلا به افسردگی دچار حلقه بازگشتی “زبان مطلق” می‌شوند و محور گفتگوهایشان منفی و کمی خسته‌کننده می‌شود. دکتر دبورا سرانی گفته است: در شرایط افسردگی قسمت های جلویی مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.  بنابراین “قضاوت و تفکر آسیب می‌بیند که منجر به طرز فکر همه یا هیچ می‌شود.”

من نمی توانم

بسیاری از افراد افسرده نیز از کلمه “نمی توانم” زیاد استفاده می کنند. نمی‌توانم احساس بهتری داشته باشم، نمی‌توانم کارم را انجام دهم، نمی‌توانم از رختخواب بلند شوم، نمی‌توانم اوضاع را خوب کنم. 

 همه اش تقصیر من است

اگرچه مسئولیت پذیری در قبال اعمال یا اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شده باشید، نشانه سلامت روانی است، اما سرزنش مداوم خود نشانه این است که ممکن است افسرده باشید. سرانی می‌گوید: «افسردگی الگویی از تفکر منفی ایجاد می‌کند، زیرا این بیماری عملکرد قسمت پیشانی را مختل می‌کند،  یعنی دقیقا جایی که استدلال و قضاوت انجام می‌شود، بنابراین بسیاری از افراد افسرده نسبت به خود احساس گناه می‌کنند.

افراد افسرده معمولاً می گویند: خوبم

برخی ممکن است داشتن یک بیماری روانی را شرم آور بدانند و بسیاری به جای اینکه درد عظیم خود را آشکار کنند، لبخند می زنند. افراد افسرده  همیشه یک پاسخ کوتاه می دهند. وقتی چیزی اشتباه است، اما ما نمی‌خواهیم به آن بپردازیم.

خسته ام 

اگرچه اکثر ما در طول روز این احساس را تجربه می کنیم، اما افراد افسرده دائماً احساس خستگی می کنند. دکتر سرانی می گوید: خستگی و درد با التهاب ناشی از افسردگی مرتبط است زیرا بر مسیرهای عصبی و مواد شیمیایی عصبی تأثیر می گذارد.

می خواهم تنها باشم

افراد افسرده بیشتر وقت شان، اگر نگوییم تمام وقت خود را  به تنهایی می گذرانند. آنها خود را منزوی کرده و از افرادی که دوستشان دارند دور می شوند. سرانی می‌گوید: افسردگی مقدار زیادی از فعالیت‌های مغزی را کاهش می‌دهد، بنابراین یک فرد افسرده احتمالاً از تجربیات محرک دوری می‌کند و اتاق‌های تاریک‌، محیط‌های آرام و دور از دیگران را ترجیح می‌دهد.

افراد افسرده اغلب می گویند: هیچ کس به من اهمیت نمی دهد

افراد افسرده اغلب چنان احساس انزوا می کنند که هم به مشکلات دیگران اهمیت نمی دهند و احساس می کنند هیچ کس به آنها یا مشکلاتشان اهمیت نمی دهد.

راهکار و حمایت

اگر کسی را می شناسید  که از افسردگی رنج می برد، گزینه های بی شماری در دسترس شماست. درمان افسردگی می‌تواند شامل درمان حضوری،  استفاده از داروها و تغییر سبک زندگی مانند به کارگیری تکنیک‌های کاهش استرس و ورزش باشد. توجه به این نکته مهم است که هر علت یا راه حلی برای همه افراد افسرده کارگشا نیست. افراد افسرده به محبت، صبر و شفقت بیشتر اطرافیان خود نیاز دارند.

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید