علم و دانش

نکات مهم برای خرید اتومبیل برقی دست دوم!

اگر قصد خرید اتومبیل برقی را دارید اکنون زمان مناسبی برای خرید مدل دست ‌دوم است. با بهبود تامین قطعات و خروج اتومبیل های جدید از خط تولید، فروش اتومبیل برقی بیشتر شده و اتومبیل بنزینی دیگر فروشی ندارد. فروش اتومبیل های برقی دست‌دوم از سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از چهار برابر شده و ماه گذشته بیش از ۸۰۰۰ دستگاه فروش رفته است. قیمت میانگین اتومبیل های برقی دست‌دوم نیز امسال سال ۱۱ درصد کاهش یافته است. افزایش تقاضا باعث شده تا فروشندگان برای ماندن در عرصه رقابت، قیمت اتومبیل های دست‌دوم را پایین آورند. حمایت‌های دولتی مانند کاهش مالیات و اعطای یارانه برای خرید اتومبیل های برقی باعث شده تا این اتومبیل ها از نظر اقتصادی جذاب‌تر شوند.

دلایل افت قیمت اتومبیل های برقی دست‌دوم

یکی از مهم‌ترین دلایل، تعادل عرضه و تقاضاست. با افزایش دسترسی به اتومبیل های برقی جدید، خریداران به دنبال عوض کردن اتومبیل های فعلی‌شان هستند. طبق داده‌های اتوتریدر، ۵۰ درصد خریدها مربوط به خرید اتومبیل دست‌دوم است. میزان انبار اتومبیل های برقی جدید در چهارماهه اول [۲۰۲۴] نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.  شرکت هایی مانند تسلا نیز قیمت مدل‌های جدید خود را کاهش داده‌اند. به عنوان مثال در آپریل امسال تسلا اعلام کرد قیمت سه مدل خود را ۲۰۰۰ دلار کمتر می‌کند. البته بازار اتومبیل های برقی دست‌دوم “بسیار نوسان‌پذیر و پیش‌بینی‌ناپذیر” است و هنوز در مراحل اولیه تکامل خود قرار دارد.

آیا باتری های اتومبیل های برقی ماندگاری لازم را دارند؟

عمر باتری اتومبیل های برقی یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باید در خرید اتومبیل برقی دست‌دوم مد نظر قرار گیرد. باتری اتومبیل های برقی مانند دستگاه‌های الکترونیکی دیگر با گذر زمان و شارژ متعدد، توانایی ذخیره‌سازی بار الکتریکی را از دست می‌دهند. این موجب کاهش برد اتومبیل و کاهش شتاب آن می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، باتری بیشتر اتومبیل های الکتریکی حدود ۸ تا ۱۰ سال عملکرد مناسبی دارند، اما این موضوع بستگی به شرایط استفاده و نحوه نگهداری از اتومبیل دارد. خریداران باید وضعیت باتری اتومبیل مورد نظر را بررسی کنند تا از بازدهی آن مطمئن شوند.

عوامل مختلفی می‌تواند بر تخریب باتری تاثیر بگذارد که باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • دمای هوا: دمای گرم و سرد می‌تواند سبب تخریب زودتر باتری اتومبیل شود.
  • شارژ سریع: استفاده بیش از حد از شارژرهای توان‌بالا تخریب را تشدید می‌کند.
  • سبک رانندگی: شتاب‌گیری‌های بیش از حد یا سفرهای طولانی سرعت نیز عمر باتری را کاهش می دهد.

معمولا ظرفیت باتری در ابتدا حدود ۵ درصد نسبت به ظرفیت اولیه کاهش می‌یابد و سپس این کاهش آهسته‌تر می‌شود. معمولا زمانی باتری به انتهای عمرش می‌رسد که ۸۰ درصد از ظرفیتش را از دست بدهد. برخی تولیدکنندگان گارانتی ۸ ساله و حداکثر 160,000 کیلومتری برای باتری ارائه می‌دهند که نشان از عمر مفید باتری دارد. با توجه به موارد مطرح شده خرید اتومبیل برقی دست‌دوم با قیمت مناسب می‌تواند گزینه خوبی برای ورود به دنیای اتومبیل های الکتریکی باشد.

 

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید