علم و دانش

هوش مصنوعی می تواند تا سال دوهزار و بیست و هفت از هوش انسانی پیشی بگیرد 

بن گورتزل، ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر که اصطلاح هوش عمومی مصنوعی (AGI) را رایج کرد، معتقد است که هوش مصنوعی در آستانه یک انفجار هوشی است. نامبرده در پایان نشستی در مورد AGI پیش بینی کرد: کاملا محتمل است که بتوانیم در سه تا هشت سال آینده به AGI در سطح فراتر از انسانی برسیم.

هنوز هیچ کس هوش عمومی مصنوعی در سطح انسانی (AGI) ایجاد نکرده است. هیچ کس نمی داند چه زمانی قرار است به آنجا برسیم. اما گورتزل افزایش تصاعدی هوش مصنوعی را اجتناب ناپذیر می داند و می گوید: پس از رسیدن AGI به سطح انسانی، ظرف چند سال می توانید یک هوش مصنوعی عمومی فوق بشری داشته باشید. 

نامبرده در سال‌ های اخیر، در حال بررسی هوش مصنوعی فوق العاده پیشرفته بوده است که می تواند با تمام قدرت مغز و قدرت محاسباتی بشر مطابقت داشته باشد. 

گورتزل تحلیل خود را بر اساس سه شاهد و مدرک ارائه کرد. ابتدا، او به کار ری کورزویل، آینده پژوه و دانشمند سابق گوگل، در ایجاد یک مدل پیش بینی اشاره کرد که نشان می دهد  AGI در سال 2029 قابل دستیابی است. ایده کورزویل، مبتنی بر داده‌ هایی است که ماهیت تصاعدی رشد فناوری در سایر بخش‌ های فناوری را مستند می ‌کند.  

در ادامه، گورتزل به همه پیشرفت ‌های شناخته شده اخیر در مدل‌ های به اصطلاح زبان بزرگ (LLM) در چند سال گذشته اشاره کرد و در نهایت، به تحقیقات زیرساختی خود که برای ترکیب انواع زیرساخت ‌های هوش مصنوعی طراحی شده، روی آورد، که او آن را OpenCog Hyperon می ‌نامد.

این اولین پیش ‌بینی بالقوه ترسناک و جسورانه‌ ای نیست که گورتزل در سال‌ های اخیر درباره هوش مصنوعی انجام داده است. این دانشمند در ماه مه 2023 ادعا کرد هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که در چند سال آینده 80 درصد مشاغل انسانی را جایگزین کند.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید