مقالاتمقالات اجتماعی

نشانه های بارز بازی با احساسات چیست؟

برخی از نشانه‌هایی که ممکن است حاکی از تلاش یک فرد برای کنترل روابط باشد عبارت است از:

۱- فریبکاری

فریبکاری به معنای زیر سوال بردن توانایی‌ها و قضاوت شخص توسط فرد حقه باز است. معمولا منظور از این کار القا کردن این تصور است که خود شخص مقصر است و نه طرف دیگر. این کار باعث می‌شود طرف مقابل نتواند مرزها یا مشکلات رابطه را مورد بحث قرار دهد.

۲- سوء استفاده از ضعف‌ها

افراد حقه باز ممکن است از ضعف‌ها و ترس‌های شخص دیگر علیه خودش استفاده کنند تا موجب کاهش اعتماد به نفس او شوند و بتوانند بیشتر او را کنترل کنند.

۳-  ایجاد احساس گناه

یادآوری مداوم اشتباهات گذشته یا مقایسه‌های نامنصفانه می‌تواند در شخص احساس گناه ایجاد کند.

۴-  دخالت شخص ثالث

افراد حقه باز ممکن است برای منحرف کردن توجه از مشکل اصلی یا دفع مسئولیت، شخص ثالثی مانند دوستان یا خانواده را وارد بحث کنند.

۵-  قهر و دعواهای مداوم 

این رفتارها به شکل های مختلفی بروز داده می شود از جمله: بی‌تفاوتی، طعنه‌زنی و القای حس کافی نبودن. این موجب ابهام و نگرانی مداوم در طرف دیگر می‌شود.

۶-  نقض حریم خصوصی

بی‌توجهی به مرزها و قلمرو شخصی دیگری. مانند ادامه انتقاد ظاهری در حالی که طرف خواستار توقف آن است.

۷-  عشق‌ورزی شدید

نشان دادن توجه، تحسین و القای نزدیکی غیرواقعی در مرحله نخست رابطه برای ایجاد وابستگی عاطفی.

۸-  جداسازی از دیگران

محدود کردن تماس با دوستان و خانواده یا جلب رضایت آن‌ها برای کنترل بیشتر.

اگر متوجه شدید در رابطه‌ای سوءاستفاده‌جویانه هستید، با طرف مقابل  رو به رو شوید و مثال‌هایی از سوءاستفاده‌های او را مطرح کنید. اتهام‌زنی نکنید و تمرکزتان را روی بیان احساسات تان قرار دهید تا او هم احساساتش را بیان کند. امیدواریم واکنش او گوش دادن و تلاش برای بهبود وضعیت باشد. اما اگر عصبانی و دفاعی رفتار کرد ابتدا این رابطه را ارزیابی و سپس در موردش تصمیم بگیرید که آیا همچنان می خواهید با این شخص ارتباط داشته باشید. تقویت شناخت خود و اعتماد به نفس برای جلوگیری از وابستگی دوباره ضروری است. به احساسات و نیازهای درونی‌تان توجه کنید و بیان‌شان کنید. از خوشبینی، خودستایی و تقویت ایجابی استفاده کنید. شناخت بیشتر باعث آگاهی و جلوگیری از وابستگی مجدد می‌شود. درمان روانکاوانه نیز می‌تواند به بررسی ریشه‌ها و تغییر الگوها کمک کند.

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید