مقالاتمقالات پزشکی

میزان سرطان زا بودن یک بطری شراب با 10 نخ سیگار برابر است!

اگرچه مردم در مورد ارتباط کشیدن سیگار و سرطان به خوبی آگاهند، اما تنها بیش از یک ‌دهم مردم می‌دانند مصرف الکل به طور قطعی باعث بروز سرطان حلق، سینه، روده بزرگ و کبد می شود.  همان‌طور که صنعت تنباکو سعی کرد اطلاعات مرتبط با مصرف سیگار و سرطان را سرکوب کند… شواهدی وجود دارد که صنعت الکل هم در حال حاضر استراتژی‌های مشابهی را به‌ کار می‌گیرند. 

محققان تصمیم گرفتند تا میزان خطر سرطان مرتبط با مصرف معتدل الکل را تخمین بزنند و آن را با سیگار کشیدن مقایسه کنند تا مردم بتوانند بهتر درک کنند که مصرف الکل چه عواقبی دارد. در واقع، مفهومی قابل ‌درک‌تر برای مردم عادی ارائه دهند. آن‌ها خطر سرطان را میان غیرسیگاری‌های غیرالکلی، سیگاری‌های غیرالکلی و غیرسیگاری‌های الکلی مقایسه کردند. نتایج مطالعه‌ آن‌ها نشان داد که: 

یک بطری شراب در هفته خطر ابتلا به سرطان را در مردان غیرسیگاری به میزان 1 درصد (یا هر 10 نفر میان هزار نفر) افزایش می‌دهد. یک بطری شراب در هفته خطر ابتلا به سرطان را در زنان غیرسیگاری به میزان 1.4 درصد (یا هر 14 نفر میان هزار نفر) افزایش می‌دهد. در مقابل، کشیدن 10 عدد سیگار در هفته خطر ابتلا به سرطان را در مردان 2.1 درصد و در زنان 1.5 درصد افزایش می‌دهد. مهم‌تر اینکه همه آحاد جامعه نیاز به آشنایی بیشتری  در رابطه با ارتباط واقعی مصرف الکل و خطر سرطان دارند. به‌ویژه زنان  باید در نظر داشته باشند که به‌طور هفتگی، مصرف یک بطری شراب تقریبا معادل کشیدن 10 عدد سیگار است. یافته‌های این پژوهش قصد کم جلوه دادن خطرات واقعی سرطان‌زایی سیگار کشیدن را ندارد، چراکه سیگار هنوز هم بزرگ‌ترین عامل قابل ‌پیشگیری سرطان در جهان است.

تخمین زده می‌شود 3.5 درصد مرگ‌ و میرهای مرتبط با سرطان در ایالات متحده مربوط به مصرف الکل است. علاوه بر اینکه الکل عامل سرطان‌زایی برای انسانی شناخته می‌شود، مصرف آن با بیماری های مثل  فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کبدی، افسردگی، اضطراب، اعتیاد و سقط جنین مرتبط است.

هر چند برخی از مواد مغذی موجود در شراب مانند رسوراترول می‌توانند خواص آنتی‌اکسیدانی و محافظ قلب داشته باشند اما مطمئنا شما راه‌های سالم‌تری برای به ارمغان آوردن این فواید برای بدن خود دارید. به عنوان مثال مصرف شکلات تلخ، بلوبری، ماهی سالمون، چای سبز، آووکادوها و کلم باعث تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری سرطان می شود. آگاهی عموم مردم نسبت به سرطان‌زایی الکل همچنان کم است و لازم است مصرف‌کنندگان بیشتر آگاه شوند که الکل نیز مانند سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید