مقالاتمقالات اقتصادی

مخالفت مردم با افزایش سود سرمایه ای در کانادا

بر اساس یک نظرسنجی جدید، بیشتر کانادایی‌ها نسبت به افزایش مالیات بر سود سرمایه‌ای پیشنهاد شده توسط نخست‌وزیر جاستین ترودو دیدگاه منفی دارند و اطمینان ندارند که ظرف 5 سال آینده  بتوانند به مسکن دسترسی داشته باشند.  نظرسنجی انجام شده توسط گروه پژوهشی نانوس برای خبرگزاری بلومبرگ نشان داد 45 درصد فکر می‌کنند این تغییرات مالیاتی منجر به کاهش سرمایه‌گذاری و نوآوری می‌شود که اقتصاد را ضعیف می‌کند. 38 درصد گفتند افزایش مالیات عادلانه است و شکاف میان طبقات ثروتمند و فقیر را کم می‌کند. بقیه مردم هم نظری نداشتند.

طرفداران افزایش مالیات معتقدند این اقدام به مبارزه با نابرابری کمک می‌کند. بحران هزینه مسکن، چالش جدی دولت ترودو است. اما بیشتر مردم باور ندارند افزایش مالیات بیشتر سریعا وضعیت را بهبود ببخشد. دولت ترودو می خواهد میزان مالیات سود سرمایه را افزایش دهد تا بتواند بودجه بیشتری را صرف خدمات اجتماعی کند.  از لحاظ نظری، افزایش مالیات موجب کاهش تقاضا برای کسب‌وکارهای پرسود (مانند سرمایه‌گذاری‌های ملک) می‌شود. با این حال، تاثیر کلان آن زیاد نیست چرا که سود سرمایه تنها بخش کوچکی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. جنبه مثبت این اقدام، تامین بودجه برای برنامه‌هایی است که به افراد بیشتری خدمات ارائه می‌دهند.

اگر طرح دولت کانادا مبنی بر افزایش مالیات بر سود سرمایه به طور موفقیت‌آمیزی اجرا اتفاقات زیر رخ خواهد داد:

  • دولت درآمد بیشتری را از این منبع مالیاتی بدست می آورد که می‌تواند صرف خدمات عمومی و برنامه‌های اجتماعی کند.
  • عدالت در توزیع درآمد و ثروت افزایش می‌یابد و فاصله طبقات اجتماعی کاهش می‌یابد.
  • مسئله قابلیت دسترسی به مسکن و هزینه‌های مسکن کاهش می‌یابد.
  • حمایت مردم از دولت بیشتر و مخالفت‌ها کمتر  می‌شود.

به طور کلی اگر این طرح بتواند به اهداف دولت در تقویت عدالت کمک کند می‌تواند طرحی موجه باشد. تدوین راهکارهایی برای حمایت از سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط  و جلوگیری از تاثیر منفی بر سرمایه‌گذاری‌شان نیز باید در نظر گرفته شود.  موفقیت این طرح به شفافیت و شناخت دقیق تاثیرات آن بستگی دارد. بنابراین باید پیش از اجرا به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. ارزیابی منظم و اندازه‌گیری شاخص‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی پس از اجرا الزامی است. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید