مقالاتمقالات اجتماعی

راز و رمزهای داشتن پوست سالم و ‌جوان

حفظ جوانی پوست فقط به استفاده از محصولات مراقبتی محدود نمی شود، بلکه تغذیه مناسب نیز نقشی اساسی در این امر دارد. با گنجاندن غذاهای ضد پیری در رژیم غذایی خود می توانید به طور قابل توجهی به سلامتی و شادابی پوست تان کمک کنید. در این مقاله ۱۰ خوراکی مفید برای جوان ماندن پوست را به شما معرفی میکنیم:

۱) توت ها

توت هایی مانند توت فرنگی، توت و توت سیاه غنی از آنتی‌اکسیدان هستند که رادیکال‌های آزاد را می‌شکنند و پوست را از پیری زودرس محافظت می‌کنند. توت ها حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر نیز هستند که با تنظیم گردش مواد غذایی و دفع سموم از بدن، به پوست کمک می کنند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد مواد مغذی موجود در توت ها مانند پلی فنول ها، آنتوسیانین ها و خواص آنتی باکتریال آنها می تواند در برابر بیماری های مختلف پوستی نیز موثر باشد. بنابراین می توان گفت مصرف منظم توت برای سلامت پوست بسیار مفید است.

۲) ماهی

ماهی‌هایی مانند سالمون، تن و ساردین غنی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که کشسانی و آبدهی پوست را تقویت می‌کنند تا پوست جوان بماند. علاوه بر این ماهی حاوی آمینواسیدهایی مانند لیزین است که در سنتز کلاژن نقش دارد. مصرف ماهی همچنین می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و دفاع از پوست کمک کند. 

۳) دانه‌های روغنی

بادام، گردو و دانه کتان غنی از مواد معدنی مانند ویتامین‌های E و امگا۳ هستند که پوست را تغذیه می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند. علاوه بر مواد مغذی فوق، بادام، گردو و دانه کتان حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند که در کنترل قند خون و کاهش سطح کلسترول بد خون موثرند.

۴) آووکادو

آووکادو منبع خوبی از چربی‌های سالم و ویتامین E است که از درون پوست را مرطوب می کند و ظاهر چروک‌ها و خط‌های ریز را کاهش می‌دهد. اسید اولئیک موجود در آووکادو مانند یک مرطوب‌کننده عمل کرده و از از دست رفتن آب از پوست جلوگیری می‌کند. همچنین حاوی ویتامین E ضداکسیدانی است که پوست را از صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

۵) سبزیجات برگدار

اسفناج، کلم و سایر سبزیجات برگدار غنی از ویتامین‌های  A،C  و E و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که صدمات پوست را ترمیم می‌کنند و تازگی پوست را حفظ می‌کنند.  ویتامین ث موجود در این سبزیجات باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود و به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند. همچنین ویتامین‌های A و E آن‌ها خاصیت ضداکسیدانی قوی داشته و از پوست در برابر صدمات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. علاوه بر این سلنیم، روی و آهن موجود در این سبزیجات باعث متابولیسم سالم پوست و مو می‌شوند. بنابراین مصرف روزانه سبزیجات برگدار می‌تواند در ترمیم بافت‌ها و حفظ تازگی پوست موثر باشد.

۶) گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی غنی از لیکوپن است که  پوست را در مقابل آسیب‌های ناشی از آفتاب محافظت می‌کند و علائم پیری را کاهش می‌دهد. لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی قدرتمندترین آنتی‌اکسیدان طبیعی برای مقابله با اشعه ماوراء بنفش بوده و از تابش مضر این امواج بر پوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، لیکوپن با مهار رادیکال‌های آزاد ناشی از UV، از پیری زودرس و آفتاب‌سوختگی پوست جلوگیری می‌کند.

۷) سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین غنی از بتاکاروتن است که به ویتامین A تبدیل می‌شود و روند جوانه‌زدایی سلول‌ها را تحریک می‌کند تا پوست تازه و جوان بماند.

۸) چای سبز

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاتچین‌هاست که پوست را از آسیب‌های امواج مادون قرمز محافظت می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد تا پیری زودرس را پیشگیری کند. کاتچین‌ها می‌توانند از پوست در مقابل تابش امواج مادون قرمز (UV) که می‌تواند موجب آسیب‌های بافتی و التهاب شود، محافظت کنند. آن‌ها همچنین دارای خاصیت ضدالتهابی هستند که با محدود کردن التهاب، از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند.

۹) شکلات تیره

شکلات تیره دارای مقدار بالای کاکائو از فلاونول‌های غنی است که جریان خون را به پوست افزایش می‌دهد و باعث پوستی سالم می‌شود. فلاونول‌ها می‌توانند با افزایش انعطاف‌پذیری عروق خونی و بهبود جریان خون به پوست، سبب بهبود تغذیه و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های پوستی شوند.

۱۰) ماست

ماست حاوی پروبیوتیک است که سلامت روده را تحریک می‌کند که با سلامت پوست ارتباط دارد. همچنین پروتئین و ویتامین‌های مورد نیاز پوست را تامین می‌کند.

مصرف این غذاهای ضدّ پیری می‌تواند باعث بهبود سلامت و زیبایی پوست از درون شود. برای حفظ سلامت پوست، الزاما به آب‌داری، خواب کافی و محافظت از تابش آفتاب نیاز دارید.

 

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید