مقالاتمقالات اجتماعی

توصیه های مربی بدنسازی 71 ساله برای سالم ماندن

وندی آیدا یک مربی و بدنساز برنده جوایز متعدد و نویسنده کتاب پرفروش «زندگیت را بازپس بگیر! رویکرد مستقیم من به سلامتی، تناسب اندام و خوشگذرانی» است. او در اینجا به‌ طور مستقیم تجربه‌اش از اینکه چگونه در دهه ۴۰ زندگی‌اش شروع به کنترل سلامتی خود کرد، تعریف می‌کند و توضیح می‌دهد که این کارها تغییرات عمیقی را در بدن و نگرش‌هایش به وجود آورده است. او بهترین پیشنهادات خود برای شروع سفر سلامتی بدون توجه به سن، تشریح می‌کند که شامل شیوه‌ هایی می‌شود که بیشترین تاثیر را خواهد داشت. او می گوید شاید حالا در وضعیت بسیار خوبی باشم اما قبلا اینطور نبودم. در واقع تا دهه چهل زندگی‌ام، هیچ چیزی درباره سلامتی نمی‌دانستم.

در نیوجرسی بزرگ شدم و در آن زمان هیچ کس از اطرافیانم درباره سلامتی صحبت نمی‌کردند. در ۱۹ سالگی ازدواج کردم و رابطه‌ام تبدیل به یک رابطه خشونت‌آمیز شد. زیاد مورد خشونت خانگی قرار گرفتم. شوهرم به مواد مخدر معتاد بود که موجب آسیب زیادی به من و فرزندانم شد. در آن زمان خودباوری پایینی داشتم و خودم را دوست نداشتم. اما فرزندانم را خیلی دوست داشتم که همین باعث شد بتوانم از این رابطه خشونت‌آمیز فرار کنم.

سه بار تلاش کردم تا بالاخره بتوانم به طور ایمن فرار کنم. دو بار اول شوهرم ما را پیدا کرد و مجبورمان کرد تا برگردیم. سومین بار، ما با هواپیما به کالیفرنیا رفتیم و غیر از لباس تن مان، هیچ چیزی نداشتیم. در همان زمان بود که شروع به تغییر زندگی‌ام کردم.

تغییر بدن و ذهن

در کالیفرنیا، بسیاری از مردم رژیم غذایی می گرفتند، بنابراین من هم تصمیم گرفتم رژیم بگیرم. وزنم زیاد بود، و مادر و عمه‌هایم هم اضافه وزن داشتند. فکر می‌کردم سرنوشت من هم همین خواهد بود و نمی‌توانم آن را تغییر دهم. واقعا نمی‌دانستم در رژیم چه کاری باید بکنم، بنابراین اگر ورزش هم می‌کردم وضعیت بدنم تغییر نمی‌کرد. روی تردمیل راه می‌رفتم و تمرینات شکم را انجام می دادم اما تاثیری نداشت.

یک روز مربی باشگاه پیشنهاد داد که کمکم کند. او روش بلند کردن وزنه‌ها و استفاده از دستگاه های بدنسازی را به من آموخت. مثل معجزه بود. بدنم شروع به تغییر کرد و در سن ۴۲ سالگی سالم‌ترین دوره زندگی‌ام را تجربه می‌کردم. ذهنم هم به‌ طور کامل تغییر کرد. با محبت، آسوده و بی‌دغدغه شده بودم. حس می‌کردم دارم زندگی واقعی را تجربه می‌کنم. از تغییری که ورزش در بدن، ذهن و زندگی‌ام ایجاد کرده بود الهام گرفته بودم و تصمیم گرفتم خودم هم مربی بدنسازی شوم تا بتوانم به دیگران هم  برای تغییر زندگی‌شان کمک کنم، همان‌طور که خودم تغییر کرده بودم.

زمانی که 57 سال داشتم تصمیم گرفتم وارد عرصه بدنسازی شوم. موفق شدم در چند مسابقه بدنسازی پیروز شوم و زنانی را که دهه‌ها از من جوان‌تر بودند شکست دهم – این موضوع ذهنم را به هم ریخت! وقتی 60 ساله شدم، دو بار رکورد دار جهانی گینس شدم. اولین رکورد مربوط به انجام برپی ( شنای روی زمین و برخاستن و پریدن با هم) در یک دقیقه بود. من 37 برپی در یک دقیقه انجام دادم، در حالی که رکورد قبلی 30 بار بود. رکورد دوم مربوط به مسن‌ترین مربی با سبک‌های مختلف ورزشی بود. به مرور زمان 80 پوند وزن کم کردم، اما بزرگ‌ترین تغییر در ذهن و سلامت روانم بود. انجام دادن چالش‌های جدید ورزشی باعث افزایش اعتماد به نفس و خوشحالی‌ام می‌شد. ورزش واقعا زندگی‌ام را تغییر داد! در اینجا ذکر چند نکته ضروریست:

غذایی که می‌خورم 

اگر بخواهیم سلامت باقی بمانیم، آن چه بیرون از باشگاه ورزشی انجام می‌دهیم هم مهم است – به ویژه در مورد غذا. من عمدتا از غذاهای گیاهی و همچنین ماهی تغذیه می‌کنم. فرآورده‌های لبنی مصرف نمی‌کنم. این رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.

من می‌خواهم به افراد میانسال یا کهنسال بگویم هیچ وقت دیر نیست. می‌دانم که برای بسیاری از افراد این موضوع می‌تواند ترسناک باشد، اما واقعا می‌توانید در هر سنی تغییراتی در بدن‌تان ایجاد کنید. بهترین پیشنهاد من این است که فقط شروع کنید و کسی را پیدا کنید که بتواند واقعا به شما آموزش دهد چه کاری باید انجام دهید. می‌دانم باشگاه ورزشی ممکن است سردرگم‌کننده باشد. اما اگر مربی بتواند به شما نحوه صحیح استفاده از دستگاه‌ها را آموزش دهد، واقعا تفاوت ایجاد می‌کند.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید