مقالاتمقالات پزشکی

تشخیص سرطان تنها با بررسی علایم کوچک

دکتر لورن جویا تنها با بررسی دو علامت خفیف سرطان خودش را کشف کرد و و اکنون سعی دارد به آگاهی بخشی از علامت‌های کمتر شناخته شده سرطان روده بپردازد. او گفت از ماه اکتبر 2022  خیلی احساس خستگی می کرد اما در ابتدا آن را به روزمرگی نسبت می‌داد تا اینکه حس “سنگینی” به آن اضافه شد. هنگامی که این حس سنگینی به “توده لگنی” تبدیل شد، یک اکوگرافی انجام داد که در آن مشخص شد توده‌هایی بزرگ‌تر از حالت طبیعی در کنار تخمدانش  قرار دارد.

دکتر جویا به شبکه خبری گود مورنینگ آمریکا گفت: با توجه به تخصصم در زنان و زایمان، ما اندازه را بر حسب هفته بارداری توصیف می‌کنیم. متوجه شدم برخلاف آنچه فکر می‌کردم این توده مربوط به تخمدان من است. این پزشک از ایالت فلوریدای آمریکا با سایر متخصصان نیز مشورت کرد. او می‌گوید هنگامی که اندازه توده از 8 سانتیمتر به 24 سانتیمتر در مدت دو هفته افزایش یافت، فهمید یک مشکل در بدنش وجود دارد. وی گفت هرگز چیزی را که به سرعت رشد کند خوش‌خیم  نمی داند و به احتمال بدخیم بودن توده‌ها مشکوک شد، هرچند در ابتدا فرض بر سرطان تخمدان بود.

او توضیح داد: من حدود دو ماه قبل از این موضوع کمی عصرها خسته می‌شدم و به عنوان مادری که دو فرزند کوچک داشتم و همچنان به آنها شیر می‌دادم موضوع عجیبی نبود و به خودم می‌گفتم برای پیشگیری باید یک  فنجان چای بخورم. این در حالی بود که شاید شخصی در سنین 50 یا 60 سال به دلیل تومورهای مرحله 4 بیشتر از دیگران خسته می‌شود. سایر علامت‌های سرطان روده عبارتند از: تغییر در مدفوع، مانند مدفوع نرم تر، اسهال یا یبوست غیر عادی، خون در مدفوع که ممکن است قرمز یا سیاه رنگ باشد، خونریزی از مقعد، احساس نیاز مداوم به دفع، درد شکم، توده شکمی، باد شکم، کاهش وزن بدون تلاش و خستگی.

دکتر جویا در نهایت مبتلا به سرطان روده مرحله ۴ تشخیص داده شد و شش ماه شیمی‌درمانی را آغاز کرد. در این مدت او همچنان کار خود در پزشکی را ادامه داد. وی توضیح داد که کمک به بیمارانش اجازه می‌داد فراموش کند بیمار است. در بریتانیا، غربالگری سرطان روده برای افراد در سنین 60 تا 74 سال در دسترس است و در حال حاضر در حال گسترش به افراد 50 تا 59 سال است. اما دکتر جویا افراد جوان‌تر از سن غربالگری را نیز به توجه به علامت‌های خود ترغیب کرده، زیرا ممکن است اگر برخی علائم جدی گرفته نشوند خطرناک باشند. او به زنان توصیه می‌کند که هر تغییر غیرعادی در مدفوع، مانند یبوست، اسهال و خون در مدفوع را به عنوان یک وضعیت اورژانسی جدی تلقی کنند و فورا به پزشک مراجعه کنند. دکتر جویا اکنون به عنوان یک بیمار مبتلا به سرطان، هدفش این است که دیگران را نسبت به علامت‌های زودهنگام این بیماری آگاه کند تا بتوانند زودتر فرآیند درمان را آغاز کنند.

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید