علم و دانش

بازسازی چهره کوپرنیک؛ ستاره شناسی که گفت سیارات به دور خورشید می گردند

نظریه های کوپرنیک طرز تفکر ما را در مورد جهان متحول کرده است، اما چهره کوپرنیک تا به امروز هرگز به دقت ترسیم نشده بود. 

نیکلاس کوپرنیک، ستاره شناس لهستانی متولد 1473، با بیان اینکه زمین به دور خورشید می چرخد، تحولی در مطالعه سیارات ایجاد کرد. اما حتی یک تابلوی پرتره از این دانشمند مشهور در طول عمر وی خلق نشد و تنها پرتره باقی مانده از او در آتش سوزی سال 1597 از بین رفت. 

اکنون، بیش از 400 سال بعد، دانشمندان چهره کوپرنیک را بازسازی کرده اند. این تصاویر باورنکردنی، ستاره شناس را در زمان مرگش در 70 سالگی در سال 1543 نشان می دهد.

این دانشمند، اولین فردی بود که خورشید را در مرکز منظومه شمسی قرار داد. اما نظریات او با موضع رسمی کلیسای کاتولیک در تضاد بود و بازنشر آثارش پس از مرگ ممنوع شد. 

علیرغم شهرت کوپرنیک، تمام پرتره های باقیمانده از او پس از مرگ وی خلق شدند. 

سیسرو مورائس، نویسنده مطالعه جدید، می ‌گوید: در مورد کوپرنیک، تا آنجا که من مطالعه کردم، هیچ پرتره دست نخورده ای از او وجود ندارد که در طول زندگی او کشیده شده باشد و همه پرتره ها بعد از مرگ وی خلق شده اند. 

مورائس برای پایان دادن به این معمای 400 ساله، چهره این دانشمند را به صورت دیجیتالی و بر اساس آنچه تصور می شود جمجمه کوپرنیک است، بازسازی کرد. بقایای جمجمه وی در سال 2005 در زیر کلیسای جامع فرومبورگ در لهستان، جایی که کوپرنیک در آن زندگی، کار و فوت کرد، کشف شد. از آنجایی که فک پایین او موجود نبود، مورائس از داده های توموگرافی کامپیوتری برای بازسازی جمجمه کامل استفاده کرد. 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید