علم و دانش

غذایی که قبل از اهدای خون می خورید می تواند باعث واکنش آلرژیک در گیرندگان شود

دانشمندان ژاپنی کشف کرده اند که واکنش های آلرژیک انتقال خون (ATR) – یک عارضه جانبی بالقوه تهدیدکننده زندگی – ممکن است توسط مواد غذایی مصرف شده توسط اهداکنندگان قبل از اهدای خون، تحریک شوند. 

این واقعیت که چنانچه گروه خونی فرد اهداکننده با گروه خونی گیرنده مطابقت نداشته باشد، نمی توان انتقال خون را انجام داد، از مدت ها قبل شناخته شده است. اما آیا آلرژی نیز می تواند مانع انتقال خون شود؟ 

ATR‌ها در اثر آلرژی نوع 1 با واسطه ایمونوگلوبولین ایجاد می ‌شوند، اما در بسیاری از موارد، آلرژن مسئول ناشناخته است. دانشمندان ژاپنی در مطالعه خود دریافتند که ATR ها می توانند با وجود مواد حساسیت زا در خون اهدا کننده، تحت تاثیر غذایی که اهداکنندگان قبل از اهدا می خورند، تحریک شوند. این یافته ها می تواند راه را برای انتقال خون ایمن تر از طریق توسعه اقدامات هموار کند.

تیم تحقیقاتی شامل دکتر ریو یاناگیساوا از بیمارستان دانشگاه شینشو، به همراه دکتر مینورو توزوکا و دکتر یاسونوری ایتو از بیمارستان کودکان ناگانو، در مطالعه جدید خود که به صورت آنلاین تحت عنوان فعال شدن بازوفیل ها در کودکان مبتلا به آلرژی غذایی توسط خون اهداکنندگان، منتشر شده، توجه خود را بر روی چیزی متمرکز کردند که ممکن است به نظر بعید باشد.

یاناگیساوا توضیح داد: در مطالعه قبلی متوجه شدیم کودکان مبتلا به آلرژی غذایی به طور مشخصی مستعد ابتلا به ATR هستند. با توجه به اینکه آلرژی های غذایی در کودکان نیز شایع تر است، تصمیم گرفتیم بررسی کنیم که آیا غذایی که اهداکننده قبل از دادن خون می خورد، با ایجاد ATR در کودکان مبتلا به آلرژی غذایی مرتبط است یا خیر.

پژوهشگران بین مه 2022 و دسامبر 2023، نمونه خون بیش از 100 کودک و نوجوان را که به تخم مرغ، گندم یا شیر آلرژی غذایی داشتند، جمع آوری کردند. آنها همچنین خون دو اهداکننده سالم را قبل و بعد از مصرف قابل توجه این محصولات غذایی جمع آوری کردند و سرم استخراج کردند.
بلافاصله پس از جمع ‌آوری خون از هر بیمار آلرژیک، محققان آزمایش‌ های فعال ‌سازی بازوفیل (BATs) را انجام دادند. این آزمایش‌ ها فعال شدن بازوفیل‌ ها، نوع خاصی از گلبول ‌های سفید را که به شدت در واکنش‌ های آلرژیک دخیل هستند، ارزیابی می ‌کنند.

سطح بازوفیل ها نزد بیماران مبتلا به آلرژی به تخم مرغ، زمانی که خون آنها در معرض سرم اهداکنندگانی که تخم مرغ خورده بودند قرار گرفت، به میزان قابل توجهی بالاتر بود. 

به طور کلی، شواهد به دست آمده نشان می دهد که ATR‌ ها می‌ توانند توسط مواد غذایی مصرف ‌شده توسط اهداکنندگان قبل از اهدای خون تحریک شوند. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید