مقالاتمقالات سیاسی

اتحاد همه احزاب برای مجبور کردن ترودو به اجرای ثبت نام عوامل خارجی 

نمایندگان از همه احزاب با مراجعه به مجلس، از دولت فدرال تقاضا دارند که قانون ثبت نام عوامل خارجی را تصویب کند. سخنگوی این ائتلاف، گلوریا فونگ، سه‌شنبه گذشته در اتاوا به روزنامه‌نگاران اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱ منتظر اقدام عملیاتی از سوی دولت ترودو بوده‌اند. فونگ افزود که این ائتلاف معتقد است که عوامل خارجی باید اقدامات تبلیغاتی و لابی‌گری خود را برای تاثیرگذاری بر سیاست‌گذاری کانادا یا انتخابات آشکار کنند. وی گفت که عدم انجام این کار می‌تواند منجر به تلاش برای تغییر نظام سیاسی کشور شود. همچنین برخی از این فعالیت‌ها می‌تواند شامل جاسوسی یا ترویج تروریسم شوند. ائتلاف از دولت خواست تا ظرف ماه آینده پیش‌نویس قانون را مطرح کند. آنها بر این باورند که شفاف‌سازی فعالیت عوامل خارجی می‌تواند به حفظ دموکراسی کمک کند.

دولت ترودو از سال گذشته بر روی یک مجموعه اصلاحات برای مقابله با دخالت خارجی کار می‌کند که شامل ثبت نام عوامل خارجی و اصلاح قانون جزایی و قانون امنیت اطلاعات کانادا برای تعریف دخالت خارجی به عنوان یک جرم می‌شود. البته این اصلاحات هنوز قانون تصویب نشده‌اند. وزیر امنیت عمومی دومینیک لبلانک گفت چنین قانونی “زودتر از انتظار” تصویب خواهد شد. وی افزود اقدامات بیشتری برای مقابله با دخالت دولت‌های خارجی دشمن در کانادا برنامه‌ریزی شده است. کانادا نسبت به کشورهایی مانند آمریکا و استرالیا که از مدتی پیش کار ثبت عوامل خارجی را انجام داده عقب است. وی افزود که قانونگذاری جدید شامل تعریفی روشن از انواع فعالیت‌های تحت پوشش و افشاگری‌های مورد نیاز می‌شود. همچنین جرائم و مجازات‌های احتمالی ناشی از عدم تطبیق با قانون مشخص خواهند شد.

تحت قانون ثبت عوامل خارجی آمریکا، اف‌بی‌آی توانست عوامل چینی را که در سال گذشته مردم چینی‌تبار آمریکایی را تهدید می‌کردند، دستگیر کند. برخی از اعضای انجمن چینی-کانادایی با اعمال  این روش ثبت نام عوامل خارجی مخالفند. سناتور مستقل یوئن پائو وو معتقد است حقوق مندرج در منشور حقوق و آزادی‌ها را زیر پا می‌گذارد. با این حال مارکوس کولگا رئیس شورای مرکز و شرق اروپا در کانادا معتقد نیست ثبت نام عوامل خارجی با ثبت نام موجود لابی‌های داخلی تفاوت داشته باشد و 100 درصد باید فورا اعمال شود تا مردم آسیب‌پذیر، جوامع اقلیت و منتقدان کرملین، چین و ایران حفاظت شوند.

برخی تحلیلگران معتقدند ایجاد روش ثبت نام عوامل خارجی به منظور مقابله با دخالت‌های نامشروع دولت‌ها در امور داخلی کشورهای دیگر ضروری است. آنها می‌گویند بدون شفاف‌سازی فعالیت‌های این افراد، نمی‌توان اقداماتی مثل جاسوسی یا تبلیغات غیراخلاقی برای تغییر نظام سیاسی را شناسایی و مقابله کرد. با این حال طرفداران این رویکرد هم معتقدند طراحی دقیق قانون از مواردی مثل تعرض به حقوق شهروندان جلوگیری می‌کند. آنها می‌گویند مشخص شده است که ثبت نام کردن عوامل دیگر کشورها بدون آسیب رساندن به آزادی‌های شهروندی می‌تواند فعالیت‌های مذموم را تحت کنترل درآورد.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید