از همسایه تا تهدید؛ نگاه کاناداییها به آمریکا در حال تغییر است

طبق گزارش تازه آمار کانادا در سال ۲۰۲۵، تعداد فزایندهای از کاناداییها اکنون آمریکا را نه یک متحد نزدیک، بلکه یک تهدید بالقوه میدانند. دادهها نشان میدهد سفرهای بازگشتی کاناداییها از آمریکا برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته است، در حالی که مجموع سفرهای هوایی بینالمللی کاناداییها افزایش داشته است. همزمان، سفرهای زمینی با اتومبیل نیز سقوطی معادل ۳۸.۱ درصد را تجربه کرد.
برخی از کارشناسان این روند را به تغییر نگرش کاناداییها نسبت به آمریکا نسبت میدهند. نظرسنجیهای انجامشده در فوریه ۲۰۲۵ نشان میدهد که اکثریت کاناداییها دیگر آمریکا را یک کشور «دوست» یا حتی «متحد» نمیدانند و روابط دو کشور را تقریباً همسطح با تنشهای کانادا و روسیه توصیف کردهاند.
طبق نظرسنجی مؤسسه لِژر، تنها ۱۶ درصد از کاناداییها رابطه خود با آمریکا را «خوب» ارزیابی کردهاند، در حالی که این رقم برای روسیه نیز ۱۵ درصد بوده است.
همچنین بیش از نیمی از پاسخدهندگان (۵۲ درصد) معتقدند سفر به آمریکا دیگر برای همه کاناداییها امن نیست و ۵۴ درصد نیز گفتهاند آمریکا دیگر کشوری «مهماننواز» محسوب نمیشود.
تحلیلگران میگویند فضای سیاسی و نقش چهرههایی مانند دونالد ترامپ نیز در تشدید این دیدگاهها بیتأثیر نبوده است.






