آیا پلیسهای بیشتری در حین انجام وظیفه کشته می شوند؟ واقعیت پشت موج خشونت در کانادا

پس از تیراندازی مرگبار در مونترال که به کشته شدن یک افسر پلیس، یک غیرنظامی و فرد مهاجم انجامید، و همچنین چند حادثه خشونتآمیز دیگر علیه نیروهای پلیس در سراسر کانادا، این پرسش مطرح شده که آیا خطر برای پلیسها در حال افزایش است یا نه.
کارشناسان جرمشناسی تأکید میکنند که افزایش چند حادثه در بازهای کوتاه به معنای شکلگیری یک روند جدید نیست. به گفته پروفسور جاستین پیچیه از دانشگاه اتاوا، تعداد افسرانی که در اثر خشونت عمدی کشته میشوند، در مقایسه با دهههای گذشته کمتر است و سال ۲۰۲۶ نیز اینگونه خواهد بود.
طبق دادهها، از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۲۶ در مجموع ۴۱۵ افسر پلیس در کانادا در حین انجام وظیفه جان باختهاند؛ میانگین سالانه حدود ۶.۵ نفر.
در سال جاری تاکنون ۴ افسر جان باختهاند که سه مورد آن ناشی از حمله مستقیم بوده است. با این حال، مقامات استانی میگویند چنین رویدادهایی همچنان «بسیار نادر» هستند.
کارشناسان میگویند بزرگترین تهدید برای پلیسها همچنان تصادفات وسایل نقلیه است، نه درگیریهای مسلحانه. برخی تحلیلگران اجتماعی به کاهش اعتماد عمومی به پلیس، افزایش سلاحهای غیرقانونی و ترویج فرهنگ باندی بهعنوان عوامل تشدید خشونت اشاره میکنند.





