اخباراخبار کانادا

هند همکاری با اوباش برای هدف قرار دادن جدایی طلبان سیک در خاک کانادا را تکذیب کرد

همزمان با تشدید مناقشه دیپلماتیک بین کانادا و هند، دولت هندروز پنجشنبه همکاری با اوباش هندی برای هدف قرار دادن جدایی ‌طلبان سیک در کانادا تکذیب کرد. راندیر جیسوال، سخنگوی وزارت امور خارجه هند حتی ادعا کرد که مقامات کانادایی در برابر تلاش های هند برای استرداد این خلافکاران به هند برای رویارویی با قانون، مقاومت کرده اند.

جیسوال گفت: عجیب است که افرادی که خواستار اخراج آنها از کانادا هستیم، در داخل آن کشور به ارتکاب جنایت متهم می شوند!

جاستین ترودو و پلیس سواره سلطنتی کانادا اتهاماتی مبنی بر دست داشتن دیپلمات های هندی در تهدید و قتل جدایی طلبان سیک، از جمله هاردیپ سینگ نجار فعال سیک در جون 2023 در کانادا، وارد کردند. کانادا می گوید این دیپلمات ها اطلاعات مربوط به سیک های ساکن کانادا را جمع آوری کرده و در اختیار گروه های جنایتکار قرار می دهند تا فعالان جدایی طلب را که شهروندان کانادا می باشند، هدف قرار بدهند.

قتل نجار بیش از یک سال است که روابط بین دو کشور را تیره کرده است. علیرغم ادعای کانادا مبنی بر مطلع کردن هند از مدارک و شواهد، دولت هند همچنان دریافت این اطلاعات را رد می کند. جیسوال بار دیگر گفت کانادا هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده است.

جیسوال در واکنش، کانادا را متهم کرد که علیه سیک های ساکن کانادا که در هند با اتهامات تروریستی و عضویت در کمپین جدایی طلب سیک در ایالت پنجاب روبرو هستند، اقدام نکرده است. وی افزود حداقل 26 درخواست استرداد متهمین به هند، به مدت یک دهه یا بیشتر در کانادا در حال بررسی بوده است.

هند بارها از دولت کانادا به دلیل نرمش نسبت به حامیان جنبش جدایی طلب خالستان انتقاد کرده است.

نجار، 45 ساله، سال گذشته پس از خروج از معبد سیک ها در سوری بریتیش کلمبیا، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. او شهروند هندی الاصل کانادا و صاحب یک بیزنس لوله کشی بود و رهبری جنبش را به عهده داشت. چهار شهروند هندی مقیم کانادا به قتل نجار متهم شده و در انتظار محاکمه هستند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید