علم و دانش

درمان دیابت نوع 1 زن جوان با استفاده از سلول های بنیادی 

یک زن 25 ساله مبتلا به دیابت نوع 1 در تیانجینگ – چین، با استفاده از سلول های استخراج شده از بدن خود بیمار درمان شده است. 

این درمان موفق، سلول های استخراج شده را به سلول های بنیادی شخصی سازی شده تبدیل کرد و سپس برای رشد مجموعه ای از سلول های تولید کننده هورمون که به تنظیم قند در بدن کمک می کنند، به قسمت بالای شکم بیمار در نزدیکی پانکراس پیوند زده شد. 

این زن جوان گفت: بدن او هم اکنون یک سال است که انسولین تولید می کند. 

به گفته کارشناسان، روش جدید، با قرار دادن جزایر درست در زیر شکم، به محققان این امکان را داد که پیشرفت این جزایر را از طریق MRI با سهولت نسبی زیر نظر بگیرند.

دکتر جیمز شاپیرو، جراح پیوند از دانشگاه آلبرتا در ادمونتون – کانادا ، که در مطالعه جدید شرکت نداشت، به مجله نیچر گفت: آنها دیابت را در بیمار کاملا معکوس کردند.

دایسون کیابه، محقق دیابت از دانشگاه کیوتو – ژاپن نیز به خبرنگاران گفت: اگر این برای سایر بیماران قابل اجرا باشد، فوق ‌العاده خواهد بود. با این حال، برخی از متخصصان پزشکی محتاطانه به نتایج نگاه کرده و منتظرند ببینند آیا این درمان موفقیت آمیز می تواند در بیماران بیشتری تکرار شود یا خیر. 

دکتر جی اسکایلر، متخصص غدد درون ریز دانشگاه میامی، که در دیابت نوع 1 تخصص دارد، خاطرنشان کرد که ترجیح می دهد قبل از اینکه بیمار 25 ساله را درمان شده تلقی کند، ببیند آیا بدن او حداقل تا 5 سال آینده به تولید انسولین ادامه می دهد یا خیر. 

 کارشناسان بهداشت همچنین خاطرنشان کرده ‌اند که تکنیک پیوند سلول های شخصی‌ شده با استفاده از سلول ‌های بنیادی خود بیمار، در حال حاضر مقرون به صرفه نیست و هزینه درمان دیابت می تواند بسیار بالا باشد. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید