مقالاتمقالات پزشکی

کاهش قابل توجه نرخ باروری در کانادا 

سال گذشته، کانادا به پایین‌ترین میزان زاد و ولد خود رسید. این کاهش بیشتر به دلیل افت باروری در اکثر استان‌ها بود. طبق آمار، کانادا در سال 2023 جزو کشورهایی با کمترین نرخ باروری در دنیا قرار گرفته است. بریتیش کلمبیا کمترین نرخ باروری را دارد، با 1 فرزند به ازای هر زن. به طور کلی، نرخ باروری در کانادا در سال 2023 برابر با 1.26 فرزند به ازای هر زن بوده است. این ارقام نشان می‌دهند که کانادا در کنار کشورهایی مثل کره جنوبی، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن قرار گرفته که نرخ باروری آن‌ها 1.3 یا کمتر است.

نرخ باروری ایالات متحده در سال 2023 برابر با 1.62 فرزند به ازای هر زن بود. برای حفظ جمعیت به طور طبیعی، نرخ باروری باید حداقل 2.1 فرزند به ازای هر زن باشد. در سال 2023، فقط نوناووت با نرخ 2.48 فرزند به ازای هر زن این حد را رد کرده و ساسکاچوان با 1.63 در رتبه دوم قرار دارد. این آمار نشان‌دهنده مشکلات جمعیتی کانادا است و نیاز به اقدامات جدی دارد.

از سال 2008، نرخ باروری در کانادا به طور مداوم کاهش یافته و از 1.70 به کمتر رسیده است. این آمار از سال 1991 جمع‌آوری شده که در آن زمان نرخ باروری 1.72 بود. همچنین میانگین سن مادران هنگام زایمان در حال حاضر به بالای 31.5 سال رسیده و این موضوع مورد بررسی‌های بسیاری قرار گرفته است. در ژانویه 2023، موسسه کاردا یک مطالعه گسترده درباره دلایل ناتوانی نیمی از زنان کانادایی در دستیابی به خواسته‌های باروری خود انجام داد. نتایج این مطالعه شامل چهار نتیجه‌گیری کلیدی بود:

  • کاهش تعداد فرزندان: زنان کانادایی به طور متوسط تا پایان دوران باروری خود حدود 0.5 فرزند کمتر از آنچه که می‌خواستند، داشته‌اند.
  • احساس خوشحالی: زنانی که به تعداد دلخواه خود فرزند دارند، نسبت به زنانی که این تعداد را ندارند، احساس خوشحالی بیشتری دارند. دلایل متنوعی برای عدم تمایل زنان به داشتن تعداد فرزندان بیشتر وجود دارد. یکی از عوامل کلیدی، احساس بار سنگین ناشی از فرزندآوری است؛ بسیاری از زنان این مسئولیت را سنگین و دشوار می‌بینند.
  • تربیت فرزندان نیازمند زمان و انرژی زیادی است و بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند بر روی توسعه فردی خود تمرکز کنند تا داشتن فرزند. این مطالعه نشان می‌دهد که نگرش به فرزندآوری به عنوان یک مسئولیت سنگین، تاثیر بیشتری بر کاهش نرخ زاد و ولد دارد تا هزینه‌های مسکن یا نگهداری از کودکان.
  • در کانادا، نرخ باروری با افزایش درآمد افزایش می‌یابد، در حالی که در اکثر کشورهای دیگر این‌گونه نیست. کودکان به عنوان نماد موفقیت‌های مادی و روابطی در زندگی شناخته می‌شوند و معمولا دیرتر به دنیا می‌آیند. زمان‌بندی زنان برای تحصیل، کار و توسعه فردی باعث کاهش سال‌های اقتصادی پایداری می‌شود که برای تشکیل خانواده نیاز دارند. این وضعیت منجر به کاهش تعداد فرزندان زنان کانادایی نسبت به آنچه که می‌خواهند و همچنین کاهش رضایت از زندگی آن‌ها می‌شود.

طبق گزارش گروه بانک جهانی، نرخ باروری جهانی در سال 2022 برابر با 2.3 بود. تنها 25 کشور نرخ باروری پایین‌تری نسبت به کانادا داشتند و بیش از صد کشور دیگر در این زمینه بالاتر از کانادا قرار داشتند.

با افزایش متوسط درآمد کشورها در سطح جهانی، معمولا نرخ باروری کاهش می‌یابد. اما در کانادا، این روند متفاوت است و در سال 2023، تعداد تولدها به 351,878 مورد رسید که تقریبا مشابه سال قبل بود. نرخ باروری در مادران بین 30 تا 34 سال بیشتر و در مادران بین 45 تا 49 سال کمتر است.

مطالعه‌ای که توسط کاردوس انجام شده، پیشنهاد می‌کند که سیاستگذاران باید به جای تمرکز بر کودکان ناخواسته، به کودکانی توجه کنند که زنان می‌خواهند اما نمی‌توانند داشته باشند. این گروه از کودکان بسیار بیشتر از دسته اول است.

این موضوع پیچیده است زیرا ممکن است زنان در ابتدا به توسعه فردی خود اهمیت بیشتری بدهند و بعدها از تصمیم خود برای نداشتن فرزند پشیمان شوند. بر اساس این مطالعه، تا زمانی که زنان کانادایی فرزندآوری را به عنوان بخشی از فرآیند خودپروری و کشف هویت خود ننگرند، فشار بر توانایی آن‌ها برای دستیابی به آرزوهای خانوادگی ادامه خواهد داشت.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید