مقالاتمقالات اجتماعی

چرا کاور قرص ها را قرمز رنگ درست می کنند؟

 

بطری‌های دارویی به بخش مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و طراحی خاص آن‌ها توجه بسیاری را جلب می‌کند. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا بطری‌های دارویی معمولا رنگ نارنجی دارند و درپوش آن‌ها سفید است؟

چه سالی بطری‌های قرص به پلاستیکی و سپس به رنگ نارنجی تغییر یافت؟

انتقال بطری‌های دارویی از شیشه به پلاستیک در صنعت داروسازی تحولی مهم به شمار می‌آید که پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. این تغییر با معرفی بطری‌های پلاستیکی مدرن به رنگ کهربایی و درپوش‌های سفید “فشاری و چرخشی” در سال 1968 به اوج خود رسید. این تحول نه تنها بر جنس و مواد ساخت بطری‌ها تاثیر گذاشت، بلکه طراحی و رنگ آن‌ها را نیز دگرگون کرد.

رنگ کهربایی بطری‌های دارویی هدفی فراتر از زیبایی دارد. این رنگ به‌طور خاص برای محافظت از داروها در برابر نور انتخاب شده است، زیرا تابش نور UV می‌تواند باعث تخریب و کاهش اثربخشی داروها شود. بنابراین، بطری‌های کهربایی به‌ عنوان فیلتر نور UV عمل کرده و از سلامت و کارایی داروهای داخل آن‌ها محافظت می‌کنند. این رنگ به‌عنوان یک استاندارد جهانی برای بسته‌بندی انواع داروها، از جمله ضدافسردگی‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها و داروهای خواب‌آور، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروها معمولا به صورت عمده و در بطری‌های بزرگ و غیرشفاف به داروخانه‌ها ارسال می‌شوند. پس از دریافت این داروها، داروسازان مسئولیت دارند تا مقدار دقیق دارو را در هر بطری مشخص کنند. این مقدار به نسخه‌ای که پزشک تجویز کرده بستگی دارد.

درپوش‌های سفید رنگ با طراحی “فشار و چرخش” تنها یک طراحی ساده نیستند، بلکه یک ویژگی ایمنی بسیار مهم به شمار می‌آیند. این درپوش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دسترسی کودکان خردسال به داروهای خطرناک را دشوار کنند.

رنگ نارنجی شناخته‌ شده بطری‌های قرص تنها جنبه زیبایی ندارد، بلکه نقش حیاتی در حفظ قدرت داروها، افزایش قابلیت دید و شناسایی و ترویج اقدامات ایمنی ایفا می‌کند؛ تحول بطری‌های قرص از شیشه به پلاستیک و استانداردسازی رنگ و طراحی آن‌ها نشان‌دهنده تمرکز صنعت داروسازی بر حفاظت از داروها و ایمنی بیماران است و این جزئیات جالب، تفکر و نوآوری پشت اشیای روزمره‌ای را که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، روشن می‌سازد؛ بنابراین، دفعه بعد که به بطری قرص دست می‌زنید، به دلایل مهم پشت رنگ و طراحی متمایز آن توجه کنید.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید