مقالاتمقالات اجتماعی

چگونه از پیری زودرس پوست دست‌ها جلوگیری کنیم؟

پوست دست‌ها معمولا سریع‌تر از سایر نواحی بدن دچار پیری می‌شود. لکه‌های تیره، چین و چروک، نازکی یا خشکی پوست در پشت دست‌ها از نشانه‌های رایج این فرآیند هستند. این نشانه‌ها غیرمعمول نیستند و خوشبختانه این مشکل قابل پیشگیری (اگر هنوز این نشانه‌ها را مشاهده نکرده‌اید) و قابل درمان (اگر این نشانه‌ها را دارید) است.

اشتباه ۱: فراموش کردن استفاده از کرم ضد آفتاب

بسیاری از افراد به دنبال محصولات جادویی هستند که بتوانند مشکلات پوستی را حل کنند. اما یک محصول کلیدی که همیشه در دسترس بوده، کرم ضد آفتاب است. این کرم می‌تواند از پوست شما در برابر التهاب، خشکی، پیری زودرس و سایر مشکلات ناشی از قرارگیری طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

جودی لوگرفو، دکتر متخصص در زمینه پزشکی خانواده و پوست، توضیح می‌دهد که “دی‌ان‌ای در سلول‌های پوست زمانی آسیب می‌بیند که پوست بدون محافظت در معرض تابش‌های UVA و UVB خورشید قرار گیرد.” 

با وجود افزایش آگاهی درباره فواید استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب، بسیاری از افراد تنها آن را بر روی صورت خود استفاده می‌کنند. اما لازم به ذکر است که دست‌ها نیز به اندازه صورت در معرض اشعه‌های UV قرار دارند.

دکتر ژانین داونی، متخصص پوست، تأکید می‌کند که هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب، باید به طور کامل پشت دست‌ها را نیز پوشش دهید. اگر متوجه شدید که این مرحله را فراموش می‌کنید، پیشنهاد می‌شود یک بطری ضد آفتاب را در نزدیکی در ورودی خانه قرار دهید؛ این کار به شما یادآوری می‌کند که قبل از خروج از منزل، آن را استفاده کنید. همچنین، برای افرادی که زمان زیادی را در اتومبیل سپری می‌کنند، نگهداری یک بطری ضد آفتاب در داشبورد می‌تواند مفید باشد تا در طول روز دوباره آن را استفاده کنند.

اشتباهات رایج در شستشوی دست

شستن دست‌ها برای حفظ بهداشت بسیار ضروری است، اما استفاده از صابون‌های با خاصیت پاک‌کنندگی قوی می‌تواند چربی‌های طبیعی و حفاظتی پوست را از بین ببرد. ترکیب صابون‌های قوی با آب داغ ممکن است به پوست آسیب برساند و باعث التهاب شود.

بهترین روش این است که از صابون‌های ملایم و با کیفیت بالا در هر زمان ممکن استفاده کنید. هنگام خرید صابون دست، توجه ویژه‌ای به نوع پاک‌کننده داشته باشید و از سولفات‌ها (مانند لوریل سولفات سدیم) دوری کنید؛ زیرا این مواد می‌توانند میکروبیوم پوست را مختل کرده و التهاب ایجاد کنند.

اکنون بسیاری از شرکت‌های زیبایی به سمت استفاده از مواد اولیه ملایم‌تر روی آورده‌اند. بهتر است به دنبال سورفاکتانت‌های گیاهی مانند کوکامیدوپروپیل بتائین یا سدیم کوکویل گلیسینات باشید. همچنین، انتخاب صابون‌هایی که حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده مانند آلوئه‌ورا یا گلیسیرین هستند، یک امتیاز و مزیت اضافی خواهد بود.

شستشوی مرتب دست‌ها با آب ولرم و صابون مناسب بسیار مهم است. اما این تنها قدم اول است. شستشو باعث از دست رفتن رطوبت پوست می‌شود، زیرا آب موجود در لایه‌های عمیق‌تر پوست به سطح کشیده شده و به راحتی تبخیر می‌شود. این امر می‌تواند پوست را خشک‌تر و حساس‌تر کند، مگر اینکه بلافاصله پس از شستشو، کرم مرطوب‌کننده روی آن قرار بگیرد.

استفاده از کرم دست پس از شستشو

همانطور که متخصصان پوست توصیه می‌کنند پس از استحمام از لوسیون بدن یا پس از شستن صورت از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید، بسیار مهم است که پس از شستن دست‌ها، در عرض چند دقیقه، از کرم دست استفاده کنید. دکتر ویتنی بوه، متخصص پوست، می‌گوید هر زمانی که کمتر از دو دقیقه باشد می‌تواند رطوبت را حفظ کند؛ فقط نباید بیشتر از این زمان به تعویق بیندازید. او توضیح می‌دهد: اگر بیش از حد منتظر بمانید، آن فرصت محدود برای نگهداری مواد مغذی در پوست را از دست می‌دهید. این امر پس از تبخیر آب به پوست شما آسیب بیشتری می‌زند.

نشانه‌های پیری زودرس دست‌ها

اگر شروع به مشاهده لکه‌های تیره، خطوط ریز و پوست نازک روی دستان خود کردید، بدانید که این یک گلایه بسیار شایع است. دست‌ها در معرض بسیاری از عوامل استرس‌زای محیطی، اشعه‌های UV و مواد تحریک‌کننده قرار دارند و به همین دلیل، معمولا نشانه‌های بیشتری از فرسودگی و پیری را نشان می‌دهند. اما با استفاده از این نکات تایید شده توسط متخصصان پوست، می‌توانید به درمان پیری زودرس در دستان خود کمک کنید.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید