مقالاتمقالات اجتماعی

کانادا می خواهد یکی از ده مقصد برتر گردشگری جهان باشد؛ آیا می تواند؟ 

 کانادا اهداف بلندپروازانه گردشگری پس از همه گیری را برای خود تعیین کرده و استراتژی جدیدی برای دستیابی به آنها دارد، اما کارشناسان می گویند چالش های ژئوپلیتیکی، هزینه سفر در این کشور و تغییرات آب و هوایی دستیابی به این اهداف را دشوار کرده است. 

هدف کانادا پس از سقوط به رتبه سیزدهم در سال 2021 در شاخص توسعه سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد، بازگشت به جمع 10 مقصد برتر گردشگری در جهان است. کانادا در شاخص سال 2024 یازدهم بود، اما می خواهد رتبه هفتم را تا سال 2030 کسب کند. 

این کشور همچنین می خواهد درآمد سالانه گردشگری را از 140 میلیارد دلار به 160 میلیارد دلار افزایش دهد و سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی کانادا را تا 40 درصد افزایش دهد. اما کارشناسان می گویند که تحقق این هدف آسان نخواهد بود.

فردریک دیمانش، مدیر دانشکده مدیریت هتلداری و گردشگری تد راجرز در دانشگاه متروپولیتن تورنتو (رایرسون سابق) گفت: شاخص تنها بر اساس تعداد بازدیدکنندگانی که به کشور می آیند نیست.

بلکه بر اساس برخی از معیارهای دیگر از جمله امنیت، کیفیت حمل ‌و نقل هوایی، راه‌ آهن و سایر زیرساخت ‌های سفر و همچنین در مورد جاذبه ‌های گردشگری، منابع طبیعی و فرهنگی کشور است.

Destination Canada، که وظیفه دستیابی به اهداف گردشگری کانادا را بر عهده دارد، در ماه جون استراتژی جدیدی را منتشر کرد. این استراتژی شامل شناسایی مخاطبین یا بازارهای هدف، نحوه معرفی برند کانادا، نحوه جذب رویدادهای بزرگ و کنوانسیون های تجاری بیشتر، نحوه افزایش نیروی کار و البته انجام همه این کارها با در نظر گرفتن محیط زیست است. 

یکی از بازارهای هدف، شرق آسیا از جمله چین است. اما تنش های فعلی بین کانادا و چین بر گردشگری تاثیر می گذارد. روابط اتاوا و پکن همچنان سرد است و چین کانادا را در لیست مقصدهای گردشگری مورد تاییر خود قرار نداده و این ضربه بزرگی به تورهای گروهی به کانادا وارد کرده است. 

دیمانش گفت: برخی اپراتورهای تور به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته اند. بنابراین باید وضعیت را تغییر بدهیم. اما این چیزی نیست که در کنترل ما باشد! 

جنگ‌ ها و درگیری‌ های خارج از کشور نیز بر مسیرهای هوایی تجاری به کانادا و در دسترس بودن و قیمت آنها تاثیر می‌ گذارد. در حالی که سفرهای داخلی در کانادا و همچنین تعداد کانادایی‌ هایی که به خارج از کشور می‌ روند افزایش یافته، اما تعداد بازدیدکنندگان خارجی از کانادا به سطح قبل از پاندمی بازنگشته است.

کلر فان، اقتصاددان  RBC، در مورد مشکلاتی که بخش گردشگری در کانادا با آن مواجه است، می گوید: میزان تقاضا در میان خانوارهای کانادایی برای سفرهای خارجی، بسیار بیشتر از تقاضای خارجی برای سفر به کانادا می باشد. هنوز یک شکاف 10 درصدی وجود دارد که بیشتر مربوط به بازدیدکنندگان از شرق آسیا، از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی، می شود. 

سفر داخلی، سه چهارم بخش گردشگری کانادا را به خود اختصاص داده است و فان می گوید دولت باید بیشتر روی آن تمرکز کند. اما در عین حال باید بر جذب مسافران خارجی نیز توجه شود.  

1.9  میلیون شغل در کانادا به گردشگری بستگی دارد

طبق آمار دولتی، بخش گردشگری 1.9 میلیون فرصت شغل در سراسر کانادا، ایجاد کرده است. در واقع گردشگری بیش از بخش خودرو، کشاورزی و شیلات، یک محرک اقتصادی است.

با این حال موانع دیگری نیز وجود دارد. از جمله تیرگی روابط با هند، احیای شرط ویزا برای بازدیدکنندگان از مکزیک، بالا بودن هزینه رفت و آمد در کشور پهناوری مانند کانادا، فقدان راه آهن سریع و همچنین فقدان رقابت واقعی بین شرکت های هواپیمایی برای پایین نگه داشتن قیمت ها و غیره. 

ثریا مارتینز فرادا، وزیر گردشگری کانادا می گوید بخشی از استراتژی دولت سرمایه گذاری بیشتر در حمل و نقل است. وی می افزاید: اگر بخواهید از مونترال به ونکوور بروید و هزینه آن به اندازه رفتن به پاریس باشد، شاید پاریس را انتخاب کنید، اما باید توجه داشته باشید که هزینه اقامت در پاریس به مراتب بالاتر خواهد بود. 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید