علم و دانش

تاثیر شگفت‌انگیز گیلاس بر سلامتی 

فصل گیلاس فرا رسیده است و امروزه سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این میوه‌های شیرین و کوچک برای بدن ما مفید هستند؟ برای پاسخ به این سوال، ما از محققان تغذیه درخواست کردیم تا فواید گیلاس (از جمله گیلاس شیرین و ترش) را تجزیه و تحلیل کنند و نکاتی را برای گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی تابستانی ارائه دهند. بر اساس تحقیقات، گیلاس منبع عالی از ویتامین سی، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است. در واقع، متخصصان تغذیه معتقدند که این میوه‌ها می‌توانند به عنوان یکی از انتخاب‌های مفید برای تامین این عناصر مغذی ضروری در رژیم غذایی ما عمل کنند. 

گیلاس‌ حاوی مقادیر قابل توجهی آنتوسیانین است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدان قوی هستند و می‌توانند به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک کنند. آنتوسیانین‌ها همچنین می‌توانند عملکرد قلب و عروق را بهبود بخشند، سلامت مغز و سیستم عصبی را حفظ کنند و به بهبود وضعیت پوست کمک کنند. گیلاس‌ها، به ویژه گیلاس‌های ترش، دارای خواص ضدالتهابی قوی هستند. این خاصیت می‌تواند در کاهش التهاب‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی، التهاب مفاصل، و برخی از بیماری‌های التهابی معده و روده مفید باشد. مصرف گیلاس‌ می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر اختلالات مرتبط با سن، مانند کاهش توانایی شناختی و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند. این اثر ممکن است به واسطه آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی موجود در گیلاس‌ باشد. 

گیلاس‌ می‌تواند بهبود فشار خون را تسهیل کنند و در کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشند. بالا بودن فشار خون می‌تواند یکی از عوامل خطر اصلی برای بروز بیماری‌های قلبی باشد، و مصرف گیلاس‌ می‌تواند به کنترل و کاهش فشار خون کمک کند. برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف گیلاس‌ می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش داده و سطح کلسترول خوب را افزایش دهد. کلسترول بد می‌تواند رگ‌های خونی را مسدود کرده و خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. گیلاس‌ می‌تواند در بهبود کلسترول بدن کمک کنند و سلامت قلب را حفظ کنند. 

گیلاس‌ یک انتخاب خوب برای رژیم‌های کاهش وزن هستند. با خوردن گیلاس‌ می‌توانید خیلی زود احساس سیری کنید و همچنین از مواد مغذی ضروری برای بدن خود بهره ببرید. علاوه بر این، مصرف گیلاس و مواد غذایی حاوی فیبر می‌تواند به تسهیل هضم و جذب مواد مغذی کمک کند. فیبر غذایی به خاطر خاصیت جذب آب خود، می‌تواند به تشکیل مدفوع نرم و آسان کمک کند و مشکلات مربوط به گوارش  کمک کرده و یبوست را کاهش دهد.

 

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید